Løb

Udvalgt af redaktionen

Indholdet fortsætter under annoncen

Alle artikler om Løb

Derfor er løb så godt!

Hvad enten du er til maratonløb eller er helt nybegynder, så er det bare om at snøre løbeskoene, hoppe i løbetøjet og lave det løbeprogram, der passer til dig. Løb er let, gratis og ikke mindst sundt, og det er kun dig, der bestemmer, hvor ofte og hvor hurtigt, du skal løbe.

Løb er en helt fantastisk disciplin, og fordelene ved løb er mange. Faktisk kan du både løbe dig slank og ikke mindst sund. En løbetur sætter både gang i din forbrænding og toner din krop, løb gør dig gladere og nedsætter risikoen for fx angst og depression, og faktisk gør løb dig også smukkere, fordi din blodcirkulation øges og giver pænere hud og bedre fordøjelse. Win-win!

Alle kan løbe

Alle kan være med, når det gælder løb. Og dine løberuter og ture kan tilpasses det niveau, du er på, lige meget om din form er til løb 2 gange om ugen, eller du har det bedst med at løbe hver dag. Er du nybegynder, så start med at skifte mellem at gå og løbe og begynd med kortere distancer. Planlæg eventuelt din løberute hjemmefra. På mange hjemmesider kan man finde en beregner, hvor du kan optegne ruten, eller du kan downloade en app, f.eks. denne fra endomondo  til din telefon, som kan holde øje med din tid og dit kalorieforbrug. Når du starter op med at løbe, at det vigtigt ikke at lægge for hårdt ud, så husk dage med restitution, så du undgår løbeskader. Gradvist kan du så begynde at løbe oftere, længere og øge din hastighed, når du begynder at kunne se resultater. Måske kan du træne dig op til at løbe 5 kilometer – eller måske 10, når du begynder at kunne løbe rigtig langt.

Læs også: Få FEMINAs gratis løbeprogram og lær at løbe 5 km eller 10 km her

Husk udstyret

Når du løber, er det en god ide at have det rigtige udstyr. Et par gode løbesko er alfa og omega. Hos de fleste sports- og løbebutikker kan de lave en test af din løbestil på et løbebånd, så du får de helt rigtige sko med hjem. Vil du gerne have rigtigt løbetøj, behøver du ikke nødvendigvis investere store summer i de dyre mærker. Butikker som Vero Moda og H&M laver både gode og moderigtige tights og løbetrøjer til billigere penge. Kig også efter det dyrere løbetøj fra fx Nike eller X-Bionic, når der er udsalg, eller tag et kig på løbeshops på nettet, f.eks. www.løberen.dk,  hvor der måske kan være penge at spare. Hvis du bliver bidt af at løbe, kan du på sigt også overveje at investere i høretelefoner, som er specielt gode til at løb, eller et godt løbeur.

Op og af sted

Det er med løb som med alle andre former for træning: Det er nemt at finde på undskyldninger for, hvorfor man ikke skal af sted. Men tænk kreativt i stedet for at droppe din træning. Løb med din baby i klapvognen, løb en tur med din hund, eller løb til og fra arbejde. Du kan også sagtens løbe om vinteren, og hvis du er forkølet eller føler dig lidt halvsløj, så løb en kortere tur, hvor du ikke presser dig selv.  Det handler om at finde ud af, hvad der fungerer for dig. Løber du bedst først eller sidst på dagen? Skal du løbe sammen med andre kvinder eller alene?  Måske skal du melde dig til et af alle de løb, der er i Danmark hvert år, tage en coopertest eller måske motiverer det dig at finde inspiration på diverse blogs om løb på nettet? Brug din fantasi og løb dig i form.

Læs også: Drop de dårlige undskyldninger og kom i gang