Kalorieforbrænding ved løb. Udregn din forbrædning her.
Løb

Kalorieforbrænding: Løb er blandt de sportsgrene, hvor du forbrænder mest

af Lotte Horup 18. april 2012
Foto: Colourbox
Kalorieforbrænding, løb og tempo – hvordan hænger det sammen? Og hvor meget forbrænder man ved at løbe eksempelvis 5 km? Løbeekspert Mikkel Marker giver svaret her.

Når du løbetræner, er der flere parametre, der spiller ind på, hvor meget du forbrænder.

De primære er din vægt og den distance, du løber.

En nem måde at udregne, hvor mange kalorier du cirka forbrænder på din løbetur, er at gange antal kilometer med din vægt.

Det fortæller Mikkel Marker, der er cand.scient i idræt.

Kalorieforbrænding ved løb: To nemme regnemetoder

Det tager ikke mange sekunder at udregne den samlede forbrænding ved løb.

Hvis du eksempelvis har løbet 10 kilometer, og du vejer 70 kg, vil din samlede forbrænding være 700 kalorier.

Hvis du har løbet 5 km, og du vejer 65 kg, hedder regnestykket: 5 km x 65 kg = 325 kalorier.

Mikkel Marker

Mikkel Marker er Cand Scient i Idræt. Derudover har han tager flere uddannelser inden for fysisk træning og mentaltræning hos DBU.

Mikkel Marker har været træner i superligaen i klubber som OB og Lyngby BK og har desuden været landstræner i atletik. 

I løbet af en hel dag vil du formentlig forbrænde omkring 2800 kalorier, hvilket svarer til 12.000 KJ (kilojoule).

Derfor er en løbetur på 10 km virkelig noget, der gør en forskel for din samlede forbrænding.

Hvis du ikke er helt sikker på, hvor langt du har løbet, kan du også beregne din kalorieforbrænding ud fra, hvor mange minutter du har løbet.

En tommelfingerregel siger, at du cirka forbrænder 10 kalorier i minuttet under løb, så hvis du løber i 30 minutter, forbrænder du cirka 300 kalorier.

Regnestykket ser altså således ud: 10 kalorier x 30 minutter = 300 kalorier.

Hvor meget du forbrænder ved at løbe er dog imidlertid afhængig af blandt andet din vægt og din løbehastighed, og de to udregningsmetoder er derfor kun vejledende, understreger Mikkel Marker.

Kalorieforbrænding, løb og tempo – hvilken betydning spiller tiden?  

Nogle former for træning giver en øget kalorieforbrænding i forhold til andre.

Ønsker du at tidsoptimere din kalorieforbrænding, bør du derfor kaste sig over sportsgrene som løb, cykling, langrend og crosstrainer.

Det skyldes ifølge videnskab.dk, at disse sportsgrene aktiverer de store muskler i benene, hvilket gør, at du forbrænder kalorier hurtigere.

Samtidig spiller intensiteten i de nævnte sportsgrene også en rolle.

Der er altså forskel på, om du lunter en tur på 10 kilometer, eller om du spurter afsted.

Kroppen skal bruge flere kræfter, desto hurtigere du løber.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Desuden er intensiteten på for eksempel en løbetur afgørende for kroppens såkaldte efterforbrænding, altså hvor mange kalorier, du forbrænder i timerne efter træningen.

Mikkel Marker understreger dog, at jo højere intensitet, du skal træne med, jo vigtigere en rolle spiller opvarmningen inden, da du ellers kan risikere at få træningsskader.