Ansigtsyoga

Niki brugte ansigtsyoga til at se glad ud igen - få tre øvelser her

af Aller Sund 6. april 2021
Foto: PR og Ann-Mari Klæstrup
Hvis træning virker på resten af kroppen, hvorfor så ikke også i ansigtet? Hvis du gerne vil lære at gøre noget godt for dig selv, så er det måske ansigtsyoga, du skal i gang med.

Vidste du, at du faktisk kan træne din hud i ansigtet?

Det er en anden måde at få det rart på – og lære sin krop endnu bedre at kende.

Medforfatter til den nye bog "Faceyoga" Niki Terlich forklarer, at vores mere end 50 muskler i ansigtet og halsen fungerer lidt ligesom et patchworktæppe – de er alle forbundet, og ved at stimulere dem kan vi blive endnu klogere på vores mønstre og mimik.

Vi bruger ansigtet hele tiden, og ansigtsyoga hjælper med at få løst spændinger og øge blodcirkulationen, fordi ansigtet har det med at falde i de samme folder.

Niki opdagede selv ansigtsyoga, da hun efter sit livs krise med skilsmisse og et kræftramt barn – der gudskelov er rask i dag – ville se glad ud igen.

For at kunne det havde hun brug for en måde at finde tilbage til sig selv på, og det blev ansigtsyoga på youtube, når børnene var puttet, eller når hun havde en stille stund.

Det ledte til en instruktøruddannelse, der nu er blevet til en bog i samarbejde med medstifter af Holistisk Hudterapeut Skolen Tanja Eskildsen og forfatter til bogen "Naturlig Beauty" og yogaunderviser Cecilie Blaksted.

Deres erfaring er, at mange bliver overraskede over, hvor dejligt levende deres ansigt føles allerede efter deres første ansigtsyogaøvelser – for eksempel kan øget blodgennemstrømning til ansigt og hjerne være forløsende efter mange timer bag computeren.

Det er nemmest at få ansigtsyoga ind i sin hverdag, hvis man kobler den op på en i forvejen eksisterende aften- eller morgenrutine, råder Niki.

Hvordan kommer man godt i gang?

Niki anbefaler at tage 1-3 øvelser om ugen, så du har tid til at fordybe dig og øve hver enkelt øvelse.

– At mestre en ansigtsyogaøvelse tager tid, så mere er ikke altid bedre, så hellere giv dig god tid til at prøve en øvelse hver dag over en længere periode.

Vi har lånt tre øvelser fra bogen, der er en god start på et omsorgsfuldt ritual for dig selv.

Lip Press

Trænger mundvigene til et løft opad?

Sådan gør du:

  1. Løft mundvigene i et smil, men uden at aktivere øjnene.
  2. Træk læberne ind over tænderne.
  3. Skub spidsen af tungen ud, og bid omkring tungen – stadig med læberne over tænderne.
  4. Stryg spidsen af pegefingrene roligt fra hagen op mod mundvigene. Det gør man for at strække den muskel, som bevæger munden nedad (for eksempel hvis du laver en sur smiley med ansigtet). Lad fingerspidserne hvile lige over mundvigene.
  5. Hold strækket 30 sekunder. Slap af, og træk vejret dybt et par gange mellem hver gentagelse.

Eye Align

Ro til trætte skærmøjne med tapping-bevægelser under øjnene.

Sådan gør du:

  1. Placér fingerspidserne fra de tre mindste fingre på knoglerne under øjnene. Det er her, du skal tappe i trin 4.
  2. Luk øjnene, og kig – under lukkede øjenlåg – op mon øjenbrynet. Du vil kunne mærke en sitren under øjnene.
  3. Tap med fingrene under øjet.
  4. Hold spændingen i 30 sekunder, og gentag øvelsen tre gange. Slap af, og træk vejret dybt et par gange mellem hver gentagelse.

High Kiss

Har du siddet foroverbøjet det meste af dagen?

Sådan gør du:

  1. Skub læberne ud i et blødt kys.
  2. Form et O rundt om munden med pege- og tommelfinger. Hold let rundt om læberne for at støtte og yde modstand.
  3. Skub hagen frem mod hånden.
  4. Løft hovedet til du mærker en spænding under hagen og på halsen.
  5. Pres tungen mod ganen.
  6. Spids munden, og skub hagen yderligere frem, som om du ville kysse en meget høj person. Forestil dig, at du kysser ud – og op – i luften.
  7. Mærk en sitren i læberne og lidt i kinderne.
  8. Skub hagen frem 15 gange, og hold strækket i 3 sekunder hver gang. Slap af, og træk vejret dybt et par gange mellem hver gentagelse.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.