Test - er du sukkerafhængig?
Træning og kost

Test: Er du sukkerafhængig?

1. august 2012
Redigeret den 11. juni, 2017 (udgivet første gang 1. august 2012) - af Redaktionen, foto: Panthermedia
Test dig selv, og se om du også er blevet fanget i sukkerfælden. Kan du svare ja til de fleste af spørgsmålene, kan løsningen være at kontakte en diætist, som kan hjælpe dig af med din afhængighed

Sukkerafhængighed er en målbar afhængighed, ligesom narkotika. Derfor kan det også være så svært at slippe ud af grebet, når man først har vænnet kroppen til sit daglige sukkerkick

LÆS OGSÅ: Slankekur? Se hvad der virker

Kan du svare ja til følgende spørgsmål?:

• Du er overvægtig • Du har svingende humør og præstationsevne. • Du oplever ikke at være "herre i eget hus". • Du kan ikke stoppe - du spiser det sukker (f.eks. slik, kage eller chokolade), der står foran dig, til der ikke er mere. • Du oplever abstinenser - trykken i hovedet grænsende til hovedpine og dårligt humør. Det er svært at klare dagen uden sukker. • Mængden eskalerer - når du forsøger at sænke indtaget, har det den modsatte effekt, så du rent faktisk spiser mere. • Du kan ikke uden videre deltage i en "sukkercentreret" sammenkomst, da du enten vil spise det søde i (alt for) stor stil eller fuldstændig undgå det, men uden så at være i stand til at nyde sammenkomsten.

LÆS OGSÅ: 7 gode råd til at slippe for sukkertrangen

• Du kan ikke være ked af det uden straks at få trangen til at spise noget sødt. • Når du er afskåret fra søde sager, spiser du i stedet hvide kulhydrater som franskbrød, ris og pasta. • Du har hemmelige lagre af sødt gemt i skuffen, i tasken eller andre listige steder. • Du har svært ved at indrømme, hvad og hvor meget du spiser fra det søde hjørne, og fortæller endda hvide løgne om det faktiske omfang. • Dit humør svinger meget - du er i højt humør lige idet, du kommer ud fra kiosken med den søde lakridspose, men er tre timer senere indebrændt og ond, når du f.eks. køber ind med ungerne og ikke kan lægge alt guffet i kurven - for de skal jo ikke se det. • Du tager dig selv i ikke at være pålidelig - for du bryder jo konstant de løfter, du har givet dig selv.

LÆS OGSÅ: Vælg de sunde snacks