Sunde mellemmåltider
Træning og kost

16 sunde mellem-måltider

14. september 2021
af Jeanette Hansen
Udgivet første gang 14. september 2012. Foto: Shutterstock
Sunde mellemmåltider kan være svære at finde på. Derfor får du her 16 ideer til sunde mellemmåltider, så du kan komme i gang med at leve sundere derhjemme.

Sunde mellemmåltider giver dig en bedre forbrænding, en velfungerende appetitregulering og en større mæthed, så du undgår at overspise til hovedmåltiderne, ifølge OdenseSundhedshus.dk 

Mellemmåltiderne kan du spise i løbet af dagen mellem dine andre måltider. Her er ideer til 16 sunde mellemmåltider, som alle gerne må suppleres med ekstra grøntsager.

Ideer til sunde mellemmåltider: 

1. 2 dl mager surmælksprodukt med 2 spsk. müsli eller grovflakes

2. ½ skive rugbrød med 1 spsk. frisk ost pyntet med peberfrugt og radise

3. 100 g frisk frugtsalat fx af kiwi, æble, pære, appelsin med vanillecreme rørt af 3 spsk. fromage frais med 1 tsk. vanillesukker

4. ½ skive rugbrød og ½ banan

5. 2 dl Cocio light og 1 skive groft knækbrød

6. Gulerod, agurk, blomkål skåret i stænger eller buketter med dip af 1 dl fromage frais rørt med krydderier

7. ½ skive fiberbrød med 1 spsk. mager smøreost eller frisk ost pyntet med agurk og peberfrugt

8. 2 dl kærnemælk blendet med lidt bær (som hindbær eller jordbær) og 1 tsk. sukker og ½ dl havrefras

Ideer til sunde mellemmåltider

9. 2 stk. fiberkiks med 3 spsk. mager hytteost eller rygeost og purløg, rødløg og radise

10. 1 skive groft knækbrød og 1 stk. pære

11. ½ skive rugbrød med 1 skive magert pålæg pyntet med salat, sennepspickles og karse

12. 1 kop grøntsagssuppe og ½ stk. grahamsbolle

13. ½ skive grovbrød med 1 skive pålægschokolade og ½ banan

14. 1 skive groft knækbrød og ½ dl (25 g) tørrede frugter

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

15. 2 dl kærnemælk med citronsaft og 1 tsk. vanillesukker og 2 spsk. grovflakes

16. 2 stk. grove skorper med 2 tsk. honning