Sense-kuren
Træning og kost

Suzy tabte 40 kilo med Sense-kuren: Sådan gør du

af Jo Brand, versioneret til web af redaktionen 24. april 2017
foto: PR
Det handler om at bruge sine sunde fornuft. Det mener Suzy Wengel, der står bag Sense-kuren. Det var også den, hun selv brugte, da hun for snart seks år siden tabte sig 40 kilo. Læs hendes historie – og bliv inspireret.

Prøv Sense-kuren, der handler om sund fornuft

Suzy Wengel kender til slankekure. Hun har selv prøvet dem. Hun har været på både suppekur og sultekur. Hun har forsøgt sig med at leve af risengrød i en periode og pasta med slankeost i en anden. Ligesom hun har fulgt strikse kalorietællings-regimer og spist slankepiller. Og ja – hun har også tabt sig. Hun har bare altid taget det hele på igen. Og nogle gange mere til.

 

 

I dag vejer hun det, hun gerne vil veje. Og det har hun gjort i flere år. Omkring 40 kilo har hun tabt, og det alene ved at bruge noget så ordinært som sund fornuft.

For nogle år siden lancerede hun så slanke- og sundhedskonceptet Sense, der i februar blev udnævnt til vinder af TV 2-programmet ”En kur der dur”, og hvis lukkede gruppe på Facebook nu har næsten 70.000 medlemmer. Derudover har Sense-bøgerne domineret bestsellerlisterne i flere måneder.

 Men historien starter meget tidligere. Nemlig da Suzy gik i gymnasiet og egentlig var tæt på at være normalvægtig, men alligevel følte, der var noget galt.

– Det var ikke, fordi jeg var tyk, måske var der et par ekstra forfængeligheds-kilo, men ikke mere end det. Men jeg begyndte at sammenligne med de høje tynde piger, og det skal man jo ikke, når man er 163 cm høj, siger hun. Hun valgte at gå til lægen med sit ”problem”. I stedet for at påpege, at problemet måske i højere grad var noget, der foregik oppe i hovedet på hende, udskrev lægen en recept på slankepillerne Letigen.

– Det betød, at jeg mistede min appetit, og så tabte jeg mig ... men da jeg stoppede med pillerne, blev jeg sulten igen og startede på min overspisning.

 

LÆS OGSÅ: Hvilken kur skal du vælge?

 

Fanget i en ond cirkel

Overspisningen fortsatte i flere år.

– For mig begyndte det stille og roligt i gymnasiet og eskalerede i mine 20’ere. Jeg spiste kæmpe mængder mad og stoppede ikke, før jeg ikke kunne få mere mad ned i min mave. Når jeg købte fastfood, købte jeg to-tre fastfoodretter, så jeg ikke blev skuffet over, at jeg havde valgt forkert – og endte med at spise det hele. Fra jeg var 21, til jeg var 26 år, boede jeg alene og sad derhjemme i min helt egen verden og proppede ned – det var rart og trygt, fortæller Suzy Wengel, der i samme periode arbejdede som laborant på Syddansk Universitet.

Af og til gik hun på slankekur. Tabte sig og tog på igen. Sådan var det også, da hun mødte sin mand.

– Da jeg mødte Jesper, tabte jeg mig ved at følge de gængse råd: Spise fedtfattigt og små portioner. Det virkede, men det holdt ikke. Vi etablerede et firma sammen, hvilket betød, at vi ofte spiste ude på restauranter, og der var alt for mange fristelser. Samtidig er det jo sådan, at forelskelse bliver til hygge, og så var det igen chokoladeboller, rundstykker, nutella og juice til morgenmad, forklarer Suzy, der sammen med Jesper har to drenge på henholdsvis fem og seks år.

 

LÆS OGSÅ: Fup og fakta om sundhed

 

En kur der dur

Det var, da den yngste, Albert, netop var kommet til verden, Suzy besluttede sig for at tabe sig for altid. På det tidspunkt vejede hun knap 100 kilo og havde svært ved at magte synet af sine store ben ved siden af sønnens lille krop. Det var også på det tidspunkt, hun havde samlet så mange dårlige erfaringer med slankekure, at hun var i stand til at transformere dem til noget positivt.

– Jeg havde jo håbet på, der ville være et quick fix, men dér var det gået op for mig, at det ikke fandtes. i stedet valgte jeg at bruge min fornuft, og det gjorde forskellen, siger Suzy.

På ni måneder tabte hun 40 kilo ved hjælp af fornuft og al den faglige viden, hun kunne opstøve om kost og motion. Senere blev alle hendes erfaringer samlet til konceptet Sense.

– Jeg spiste selv mekanisk efter Sense-pricipperne i tre år, forstået på den måde, at jeg fulgte den, fordi jeg ”skulle” – først herefter er jeg blevet ”naturlig spiser”. I dag kan jeg mærke, jeg bliver mæt – det kunne jeg først tidligere, når jeg var proppet – og jeg kan mærke, hvornår jeg reelt har brug for mad. Jeg spiser stadig efter principperne, men nu kører det af sig selv.

 I dag vejer hun 60 kilo. Men hun har i en periode været nede at veje 53 kilo.

– Det var i begyndelsen. Men den vægt kunne jeg ikke holde, medmindre jeg sultede mig selv. Det blev for restriktivt og betød, at jeg skulle holde øje med, hvilke ingredienser jeg brugte i det ene og det andet, så den vægt fungerede ikke i mit liv. 60 kilo passer til min livsstil nu, siger Suzy, der råder alle, der gerne vil tabe sig, til at fokusere på, hvilken livsstil de gerne vil have, og knap så meget på vægten.

– Idealvægten er den vægt, der passer til den livsstil, man er tilfreds med. Der er f.eks. kvinder i 50’erne, der gerne vil veje det, de vejede, dengang de var 20 eller 25 år, men det er urealistisk, fordi de har et helt andet liv i dag. Så man er nødt til at sætte ambitionsmålet ned og tilpasse det en livsstil, man kan holde. Det andet er ikke realistisk.

Sense-kuren

 

Principperne for Sense:

Der er ikke nogen speciel sensekost, du skal spise, eller senseopskrifter du skal følge – det handler ganske enkelt om at bruge din sunde fornuft. Selvfølgelig er sund mad udgangspunktet, men faktisk er der ikke noget, som du ikke må spise. Du skal bare tænke dig om. Her får du de grundlæggende principper for Sense:

1. Tallerkenmodellen: På din tallerken skal der ligge 4 håndfulde mad: 2 håndfulde grøntsager (du kan evt. nøjes med 1 – f.eks. til morgenmad), 1 håndfuld protein (kød, æg fisk, bønner) og 1 håndfuld kulhydrat fra stivelse eller frugt. Dertil 1-3 spiseskefulde fedtstof (olie, sovs, dressing etc.). når der spises efter håndfulde, får man som regel de mængder, man har brug for: Mindre mennesker, der har brug for mindre energi, får mindre mængder, og omvendt – uden at veje maden eller tælle kalorier. Hvordan vurderer du så, hvad der er en håndfuld? Her handler det om at bruge din fornuft! Hvad er en håndfuld knækbrød? Er det 2 oven på hinanden eller 10? Du ved det godt. Og hvis du oplever, du ikke taber dig, skal du lave dine håndfulde mindre.

2. Spis 2-3 måltider om dagen, og tænk på dine måltider som ”spise-kasser”, hvor du kan bytte om på fordelingen og mængderne imellem. Hvis du f.eks. mest er til 2 hovedmåltider og 1 lille mellemmåltid, kan du spise større mængder til hovedmåltiderne. Eller hvis du f.eks. har svært ved at bygge dit morgenmåltid op efter tallerkenmodellen og f.eks. spiser rugbrød med ost og ingen grøntsager, så spiser du blot grøntsager til frokost og aften. 2 af spisekasserne bør dog bygges op efter tallerkenmodellen hver dag.

3. Undgå fødevarer med masser af sukker. Og vil du have kage, så lad det være en af spisekasserne – eller en del af en spisekasse, hvis der er tale om et lille stykke kage.

4. Spis kun 1 portion til hvert måltid.

5. Drop mellemmåltider. Overmander sulten dig, så spis 1 hovedmåltid, eller snup 10-15 mandler, 1 hårdkogt æg eller 1 stykke kød. Mellemmåltider skal fratrækkes en af spisekasserne.

ER DETTE IKKE DEN RETTE KUR FOR DIG? FIND FLERE SLANKEKURE I GALLERIET HERUNDER

Galleri: Find den slankekur, der passer til dig

5-2-kuren 

Princippet: Fem dage om ugen spiser du, som du plejer. De resterende to må du kun spise 500-600 kalorier om dagen.God til dig, der har en fast hverdag, så du kan planlægge og holde dine fastedage.Læs mere om 5-2-kuren her
80-20-kurenPrincippet: Ganske simpelt går denne kur ud på, at du spiser sundt 80% af tiden, og de sidste 20% bestemmer du helt selv over, og kan spise hvad du vil.God til dig, der Gerne vil have en sund hverdag, men samtidig gerne vil kunne sige ja tak til kage og når vennerne inviterer til middag.Læs mere om 80-20-kuren her 

Detox 

Princippet: Du tager en udrensningskur derhjemme, hvor det eneste du ændrer på er din kost. Du skal for eksempel udelade kød, mælkeprodukter og slik, og i stedet spise masser af kål, linser og nødder. Kosten hjælper med at udskille affaldsstoffer fra kroppen.

God til dig, der gerne vil have øget energi og et bedre immunforsvar. 

Læs mere om detox-kuren her

Dukan 

Princippet: Protetin, protein og atter protein. Kuren er inddelt i fire faser, der hver dikterer hvad du må spise. Men fælles for dem er, at der er masser af protein. Til gengæld må du spise så meget du vil, inden for kurens udvalgte fødevarer. 

Læs mere om dukan-kuren her

Fodmap 

Princippet: Du skal udelukke fødevarer, som indeholder nogle af de sukkerstoffer, som FODMAP fraråder. Eksempler på disse er hvedeprodukter, de fleste kålsorter og kunstige sødemidler.

God til dig, der døjer med ubalance i maven eller lider af irritabel tyktarm.

Læs mere om fodmap her

Juicekur 

Princippet: I en periode, der kan variere mellem tre og 15 dage, indtager du kun juice. I den periode skal du drikke seks juice om dagen, der indeholder både frugt og grøntsager, så du bliver mæt. Kuren hjælper med at udrense affaldsstoffer i kroppen.

God til dig, der for eksempel lider af træthed, hovedpine, uren hud eller maveproblemer, og gerne vil rense kroppen og skabe balance. 

Læs mere om juice-kuren her

Kostplan 

Princippet: Denne slankekur går i al sin simpelhed up på at lave en ugentlig kostplan for dine måltider, så du lettere kan sikre dig, at du får en sund og varieret kost. Den kan tilpasses forskellige behov.

God til dig, der har en travl hverdag, og gerne vil undgå impulskøb af slik og fed mad, når du handler. 

Læs mere om kostplanen her

LCHF 

Princippet bag LCHF – eller Low carb High fat - er at skrue op for de gode fedtstoffer og ned for kulhydraterne. LCHF-kost består primært af fedt, protein og en masse grøntsager.

God til dig, der sagtens kan forestille sig at leve uden ris, pasta, kartofler og brød.

Læs mere om LCHF-kuren her

Nudging 

Princippet: Nudging er en venlig men bestemt guidning til sunde valg. I stedet for forbud og pisk, ”lokker” du sig selv ved for eksempel at skifte usunde fødevarer i køleskabet ud med sunde, og lægge løbetøjet frem om aftenen, så du hurtigt kan hoppe i det næste dag.

God til dig, der tror mere på gulerod end pisk, og gerne vil træffe dine egne sunde valg.

Læs mere om nudging her

Pulverkur 

Princippet: I stedet for dine normale måltider, udskifter du ét eller flere med slankepulver. Pulveret hældes i kolde eller varme drikke, og det kræver altså hverken tid eller kundskaber i et køkken.

God til dig, der gerne vil kickstarte slankekuren og have et hurtigt og nemt vægttab.

Læs mere om pulverkur her

Sense

Princippet: Reducer indtaget af kulhydrater og skru op for grøntsager og protein. Start med at spise tre hovedmåltider om dagen (og kun tre), så du mærker efter, hvornår du er sulten.

God til dig, der gerne vil have en sundere livsstil, hvor alt er tilladt med måde.

Læs mere om sense-kuren her

Stenalderkost

Princippet: Stenalderskostens principper er bygget op omkring den kost, som var tilgængelig for stenaldermennesket. Stenalderkost er baseret på rigelige mængder fedt og protein. Til gengæld skal du skære ned på stivelse, og mejeriprodukter skal du helt undgå.

God til dig, der godt kan lide æg og ikke har noget imod at opgive brød og mejeriprodukter.

Læs mere om stenalderkost her

Suppekuren

Princippet: I en uge består din kost primært af en kålsuppe, som du må spise så meget, som du lyster, hver gang du er sulten.

God til dig, der hurtigt skal smide et par kilo.

Læs mere om suppekuren her