Sådan slipper du af med tantepuklen
Træning og kost

Sådan slipper du af med tantepuklen

2. december 2014
Redigeret d. 25. maj 2018 (udgivet første gang d. 2. december 2014) - af Redaktionen, Foto: Panthermedia
En foroverbøjet krop med pukkel, der leder tankerne hen på ”Klokkeren fra Notre Dame”, er de færrestes idé om en flot figur. Alligevel er tantepuklen ganske udbredt. Men der er hjælp at hente

Der er mange gode grunde til at rette ryggen og have fokus på holdningen. En af grundene er kendt som "tantepuklen", som giver dig en sammenfalden holdning. Ud over at en rank holdning nu engang er det pæneste, er der også andre ikke-æstetiske årsager til, at du bør tænke over puklen. Det forklarer træningsekspert Birgitte Nymann.

- Selv om du ikke på nuværende tidspunkt døjer med en tantepukkel, bør du alligevel være opmærksom på din holdning, for konsekvenserne af at have en pukkel kan være ret generende. I længden kan det betyde føleforstyrrelser i fingrene, smerter i nakkeregionen, skulderproblemer, hovedpine og unødigt slid på kroppen. Så det er altså ikke kun et spørgsmål om en flot figur, siger hun.

Læs her, hvordan du slipper af med oppustet mave

Belaster nakkehvirvlen

Tantepuklen kommer ikke overraskende af en dårlig holdning – alligevel vil mange nok være overraskede over, hvor ofte vi egentlig udsætter os selv for uhensigtsmæssige bevægelser og presser kroppen ud i forkerte holdninger.

- Hver gang hovedet trækkes to en halv centimeter fremad i forhold til, hvor det burde sidde, stiger den belastning, der lægges i nakken omkring den syvende nakkehvirvel til det dobbelte – og når hovedet så er fem centimeter for langt fremme, er det selvsagt endnu værre. Det er slet ikke usædvanligt, at vi render rundt med hovedet så langt fremme, uden vi tænker over det. Specielt når vi sidder ned, indtager vi den stilling – og det belaster, siger Birgitte Nymann.

Genoptræning

Har du fået selskab af en tantepukkel, er der heldigvis håb forude i form af øvelser.

- Når hovedet ikke befinder sig i sin hensigtsmæssige position, kræver det ekstra arbejde for musklerne i og omkring nakken, musklerne i den øverste del af ryggen samt for de ledbånd, der ligger tæt inde omkring hvirvlerne. Derfor bør du have fokus på at genoptræne disse muskler og led, siger Birgitte Nymann.

Læs her, hvorfor en blød mave ofte er sundere end en flad

5 hurtige tips til at slippe af med tantepuklen:

Løft brystbenet

Dette løft er det vigtigste til at skabe en ret holdning

Brug armen uden skulderen

Læg mærke til, om du altid aktiverer skulderen, når du løfter armen. Øv dig i at holde skuldrene tilbage og passive, når du eksempelvis vasker op eller sidder ved computeren.

Ræk højt og langt

Stil fx glas og kopper langt oppe i køkkenskabet, så du skal strække skulderen helt ud for at nå. På den måde bruges skulderen dynamisk

Flyt hovedpuden

Puden skal ligge under baghovedet – ikke i nakkehullet. Hvis du ligger på ryggen, vil du på denne måde få et lille stræk af nakken hver aften

Stræk dig og gab

Stræk dig, gab og tag dybe indåndinger. På den måde vækkes kroppens naturlige måde at få afspændt mellemgulvet på.