Træning og kost

Sådan får du en bedre balance

af SØNDAGs sundhedspanel 4. juli 2012
foto: Panthermedia
Balnacen bliver dårligere med alderen, men med en simpel øvelse kan du styrke din balance

Balancen har det med at svigte med alderen, og mange kvinder oplever, at deres balance pludselig ikke længere er, som den har været.På trods af, at balancetræning er en af de bedst dokumenterede forebyggende træningsformer, er der ikke ret mange, der husker at træne deres balance. Og det på trods af at en god balance er vigtig for optimal funktion af kroppens led og muskler, og har desuden en betydning for vores kropsholdning.

TO MINUTTER GØR EN FORSKEL

Der skal ikke ret meget træning til for at forbedre din balance, og du kan træne balancen hvor som helst, med og uden redskaber.Husk at blot to minutters træning gør en forskel, lyder rådet fra Ugebladet SØNDAGs faste ekspert Hanna Tómasdóttir, der er uddannet osteopat.

Hun anbefaler denne yogainspirerede balanceøvelse, den såkaldte »Tree pose«, eller Træet. Den er nem at udføre og kræver ikke ret meget plads.Hvis øvelsen er for svær, så start med at udføre den, mens du læner ryggen op ad en væg.

LÆS MERE: Yoga er blevet meget populært. Her kan du finde ud af, hvaddu egentlig får ud af at dyrke yoga

TEST OG TRÆN DIN BALANCE

1: Stå med god kropsholdning, fødderne står i hoftebreddes afstand, skuldrene er nede »på plads« og skulderbladene samles. Kig lige frem og tag en dyb indånding

2: Pust ud og flyt din kropsvægt samtidig over på dit højre ben, løft din venstre fod fra gulvet og placer den på indersiden af dit højre ben, enten under knæet eller over knæet - hvis du kan

3: Træk vejret ind, løft armene op og saml håndfladerne ind foran brystet i en »bede« position. Hold stillingen i op til 30 sekunder, træk vejret godt igennem helt ned i maven, og gentag øvelsen for det andet ben

LÆS MERE: Kroppen ændrer sig med alderen, og derfor er det også forskelligt hvad din krop har brug for. Her kan du finde ud af hvordan du træner og spiser efter din alder.