Træning og kost

Så sundt er motion

af SØNDAGs SUnhedspanel 5. september 2012
Foto: Panthermedia
Vi ved alle, at det er sundt at dyrke motion og få pulsen op. Men hvad er motion egentlig godt for? Få svaret her

De fleste af os ved det. Motion er sundt og anbefalingerne fra sundhedsmyndighederne lyder, at vi skal have pulsen op i 30 minutter hver dag, og at vi mindst to gange om ugen skal dyrke motion ved høj intensitet af mindst 20 minutters varighed. Den daglige motion skal holde kroppen ung og holde os smidige.LÆS MERE: Synes du det er svært at få tid til den daglige motion. Her får du tips til, hvordan du alligevel får dyrket den daglige motion.Men ud over det - hvor sundt er det egentlig at de mange minutters motion er?

Ifølge Sundhedsstyrelsen, der også står bag ovenstående anbefalinger, så forebygger motion…

… kredsløbssygdomme som hjertekarsygdomme, forhøjet kolesteroltal, forhøjet blodtryk og diabetes-2.LÆS MERE: Kost er også vigtigt, hvis man vil holde en lang række sygdomme fra døren. Og her er fuldkorn effektivt. Få tre bud på morgenmåltider, der er fyldt med fuldkorn.… Muskel- og skeletlidelser… Visse former for kræft - eksempelvis tyktarmskræft og brystkræft… psykiske lidelser som eksempelvis depression, angst og demens… osteoperose (knogleskørhed)… overvægt… stress

Gratis sunde tips på facebook?

Vil du gerne have gratis sunde tips direkte på facebook? Så vær med i sundhedsgruppen, som er resultatet af et samarbejde mellem SØNDAG, Femina, ELLE, Q og Mad & Bolig. Giv gruppen "Sunde tips - hver dag" et "like" lige her.