Træning og kost

Planken træner flere muskler på én gang

af Trine Fisker, Newsdesk, Aller Media 26. januar 2012
Foto: All Over Press
Hvis du skal vælge én styrkeøvelse, er planken et godt bud, men det kræver styrke

Det finder du også på soendag.dk

Konkurrencer med spændende præmier>> klik HER

Rejseguider og gode tips >> klik HER

SØNDAGs egen webshop>> klik HER

Kom helt tæt på de kendte kvinder>> klik HER

Når man endelig har besluttet, at de ekstra kilo på sidebenene skal væk, og man endelig har taget sig sammen til at begynde at træne, så vil de fleste gerne finde den træning, der er mest effektiv.Har du lyst til at modtage SØNDAGs spændende konkurrencer, inspirerende rejseguider og gode sundhedstips direkte i din indboks? Så tilmeld dig SØNDAGs nyhedsbrev lige HER.Personlig træner Birgitte Nymann- Det er rigtig svært at sige, at der er én styrkeøvelse der er bedre en alle de andre. Men når det er sagt, så er planken en virkelig effektiv øvelse.Øvelsen får fat i alle musklerne omkring maven, ryggen og hoften og det er det, der gør planken til et rigtig godt bud på en styrkeøvelse, siger personlig træner Birgitte Nymann til Alive.dk.Sådan laver du planken Planken er en såkaldt stabiliseringsøvelse, hvor man hæver sin krop fra gulvet, så vægten ligger på tæerne og på underarmene. Resten af kroppen skal ligge i en næsten lige streg i luften - deraf navnet planken.Man må ikke stritte med numsen, maven skal ikke hænge, og man skal have et naturligt lændesvaj, forklarer Birgitte Nymann. Det betyder, at man skal spænde op i samtlige muskler i kroppen.Ikke alle kan udføre planken korrekt- Desværre er der rigtig mange, der ikke er stærke nok til at lave planken korrekt, fordi de ikke har styrke nok i den inderste muskulatur som er den del af muskulaturen, der stabiliserer kroppen. Folk der ikke er stærke nok, begynder hurtigt at hænge med skulderene og maven mens hovedet falder ned mod gulvet.Man kan dog sagtens få noget ud af øvelsen selv om man ikke er helt stærk nok. Det gælder bare om at lave den på det niveau man kan holde til. Mange skal starte ud med at lave den på knæene i stedet for på tæerne, forklarer Birgitte Nymann.Få hjælp med et bælte eller en snor Hvis ikke man har en træningskammerat eller et spejl, der kan være med til at tjekke, om man har den korrekte holdning, så kan man hjælpe sig selv med et stykke snor eller et bælte.- Når man står op, så skal man lave sin grundspænding. Altså suge maven ind til rygraden og spænde sin bækkenbund. Når man har gjort det, spænder man en snor eller et bælte om maven, og så lægger man sig ned i planken. På den måde vil man meget hurtigt kunne mærke, hvornår man skal stoppe, lyder rådet fra Birgitte Nymann.

Træn hjemme i stuen med produkter fra SØNDAGs webshop

Et sjippetov er et enkeltmen effektivt træningsredskab.Sjippetov fra Moshi Moshi, 69 kr.>> Køb det HER

Z-box mono er en alsidigstepbænk, der kun optagerlidt plads.Der medfølger en dvd med5 træningsprogrammer. 499 kr.>> Køb det HER

Yoga er blevet meget populærtherhjemme, og er efter sigendebåde gavnligt for krop og sind.

Yogamåtte fra Karmameju, 299 kr.>> Køb det HER