Træning og kost

Boost dit helbred

af Caroline Fibæk 1. august 2012
Foto: All Over/Pantermedia
Her får du 4 "grønne" tips til at booste dit helbred

Hvem ka' - camu camu ca' Camu camu er et bær, som er kendt for sit høje indhold af C-vitamin, nemlig 600 mg/tsk. (667 % af ADT), hvilket er mere end nogen anden plantevækst. Camu camu er rig på vitaminer, mineraler og aminosyrer, som understøtter optagelsen af C-vitamin, den modvirker inflammation og har antioxidative egenskaber. Camu camu købes tørret og pulveriseret i helsekostbutikker.Skønhedens superfood - acaiAcaifrugten er det lille sort-lilla bær fra acaipalmen, der vokser vildt i Amazonas regnskove. For at beskytte sig mod de intense uv-stråler skaber acaibærret sin egen solbeskyttelse, også kaldet anthocyaniner, som er en kraftig antioxidant. Acai er det bær i verden, der har det største indhold af antioxidanter, og indeholder desuden meget omega-9.Acaibær forhandles i Danmark som pulver og i form af juice. Købes i helsekostbutikker eller, i cremeform, hos Andrea Rudolph.Læs også: Slank taljen og hold på brysterneAlt i algerSpirulina er en blå-grøn ferskvandsalge, som indeholder mere klorofyl end hvedegræs, mere omega-6 end nogen anden plantevækst, mere jern end spinat, mere betakarotin end gulerødder, mere E-vitamin end hvedekim, samtidig med at det er en komplet proteinkilde. Nasa anser spirulina som den perfekte føde at dyrke på rumstationer. En anden god alge er chlorella - en grøn ferskvandsalge, som har et klorofyl-indhold så højt, at den nærmest bliver helt smaragdgrøn. Chlorella binder tungmetaller i kroppen og er derfor også perfekt, når du vil rense og nære dit biologiske system. Chlorella anses for at være en næsten helt komplet fødekilde, fordi den har et højt indhold af næringsstoffer såsom vitaminer, mineraler, omega-fedtsyrer, protein, fibre, antioxidanter, bioflavonider og enzymer - og alt sammen i en letoptagelig form.Bedst med bladgrøntBladgrønt bliver ofte omtalt som naturens medicin, fordi det har flere helbredende egenskaber end andre typer mad. Mange studier bekræfter at bladgrønt beskytter mod forhøjet kolesterol, forhøjet blodtryk, kræft og gør immunforsvaret stærkere. Bladgrønt er proppet med klorofyl, aminosyrer (protein), enzymer, fibre, omega-3 og omega-6, vitaminer, mineraler og antioxidanter. Bladgrønt er den bedste kilde til letoptagelige basedannende mineraler som kalcium (kalk), magnesium, jern m.fl. Derfor bør bladgrønt være en af de vigtigste bestanddele af vores kost.Læs også: Smuk, sund og slank(ere) på 5 uger - få kost- og træningsplanen her