blodsukkertype
Træning og kost

Bitz' blodsukkertypekur: 5 smagfulde retter der giver vægttab

af Camilla Lawes 18. januar 2018
Foto: Line Falck
Vil du gerne tabe dig? Så spis efter din blodsukkertype. Er du A, skal den stå på kulhydrater, mens B skal skære ned på kulhydraterne. Det er Christian Bitz, der står bag blodsukkertypekuren, og her får du 5 opskrifter, der sætter smag på din hverdag og giver vægttab.

Find din blodsukkertype her

Er du A, så skal du spise kulhydrater, er du B, skal du skære ned på dem

HER FÅR DU 5 NEMME OG SUNDE RETTER TIL ALLE DINE HVERDAGE

MANDAG: Salat med grillet aubergine, oksekød, mynte og feta

TYPE A: 2.530 kJ  Kulhydrat: 46 % Protein: 21 % Fedt: 33 % TYPE B: 2.545 kJ Kulhydrat: 28 % Protein: 27 % Fedt: 45 %   Tid: Ca. 25 minutter Antal personer: 1  
  DET SKAL DU BRUGE 100 g rødt kød, f.eks.entrecote/ribeye (A) 150 g rødt kød (B) ½ aubergine 1 tsk. olie 1 hjertesalat 50 g mangoldsalat 50 g feldsalat 15 g feta, f.eks. salatfeta  1 spsk. avocadoolie eller  olivenolie saft af 1 lime havsalt og friskkværnet peber   PYNT mynte   TILBEHØR 1 lille skive groft brød uden fedtstof og 170 g kartofler (A) 1 lille skive groft brød eller 1 lille grovbolle uden fedtstof (B)   SÅDAN GØR DU Varm en pande, og steg kødet på højkant, så fedtkanten bliver sprød og gylden; læg kødet ned og steg det 2 minutter på hver side. Tag fra panden, og lad det hvile i 2-3 minutter, inden de skæres i tynde skiver. Kassér afsmeltet fedt fra panden. Skær aubergine i helt tynde skiver på langs, drys med salt, og pensl med lidt olie. Varm en grillpande, og steg skiverne godt på begge sider, så de får et flot grillmønster. Skyl og skær hjertesalat i mindre stykker. Skyl og nip mangold- og feldtsalat, vend derefter sammen med hjertesalat, og dryp med 1 spsk. avocadoolie, limesaft, og krydr med salt og peber. Anret på en tallerken sammen med kødet. Smuldr osten udover, pynt med mynte. Serveres med brød og kartofler hvis du er A, og en lille skive brød eller en grovbolle, hvis du er B.  
  TIRSDAG: Ovnbagt laks med kartofler, bolsjebede og gulerods-tzatziki
TYPE A: 2.750 kJ Kulhydrat: 34 % Protein: 26 % Fedt: 40 % TYPE B: 2.815 kJ  Kulhydrat: 42 %. Protein: 23 %. Fedt: 35 %   Tid: 45 minutter. Ovntid: 33 minutter Antal personer: 1   DET SKAL DU BRUGE 125 g laks med skind (A)  150 g laks med skind (B) 2 spsk. græsk yoghurt 2 % 2 spsk. finthakket forårsløg 1 spsk. hakket koriander havsalt og friskkværnet peber   OVNBAGTE KARTOFLER 150 g kartoffel (A)  75 g kartoffel (B) 1 tsk. rapsolie havsalt   BOLSJEBEDESALAT 1 bolsjebede 1 tsk. olivenolie 1 tsk. æbleeddike 1 tsk. honning havsalt og friskkværnet peber 1 stilk frisk koriander   GULERODS-TZATZIKI 2 gulerødder 1 dl græsk yoghurt 2 % 1 fed knust hvidløg 1 spsk. hakket koriander havsalt og friskkværnet peber   SÅDAN GØR DU Tænd ovnen på 170°. Rør yoghurt med forårsløg, koriander, salt og peber. Fordel på laksen, og bag den i 8 minutter. OVNBAGTE KARTOFLER: Vask og skær kartofler i bjælker. Dryp med olie og havsalt, og bag i en 170° varm ovn i 25 minutter, til de er sprøde og gyldne. BOLSJEBEDESALAT: Skyl og skær bolsjebeder i tynde skiver (brug evt. et mandolinjern), læg i koldt vand, så de krøller let. Rør olie, eddike, honning, salt og peber sammen, vend det over bederne. Fordel på et fad, og drys med koriander. GULERODS-TZATZIKI: Skræl og riv gulerødder groft, rør med yoghurt, hvidløg og koriander. Smag til med salt og peber. Servér til retten.   LÆS OGSÅ: Få flere gode opskrifter til din blodsukkertype her   ONSDAG: Spicy kokossuppe med tigerrejer
TYPE A: 3.116 kJ Kulhydrat: 47 % Protein: 22 % Fedt: 31% TYPE B: 3.430 kJ Kulhydrat: 28 % Protein: 24 % Fedt: 43%   Tid: Ca. 40 minutter Antal personer: 1   DET SKAL DU BRUGE 1 bananskalotteløg 1 gulerod 1 tsk. smør 1 spsk. god karry ¼ tsk. chiliflager ½ cm ingefær i tynde skiver ¾ dl hvidvin 25 g røde linser 1 limeblad 1¼ dl hønsebouillon ½ dl kokosmælk (A) 1½ dl kokosmælk (B) havsalt   REJESPYD 6 store tigerrejer (A) 8 store tigerrejer (B) 1 spsk. rapsolie ¼ spsk. chiliflager 1-3 spyd    PYNT friske korianderblade 1 spsk. kokosflager evt. peanuts   TILBEHØR 75 g nudler, gerne fuldkorn 25 g nudler, gerne fuldkorn   SÅDAN GØR DU Pil og hak løgene og  guleroden i små tern, og sautér dem i smør sammen med karry, chili og ingefær. Hæld hvidvinen over, og lad suppen koge ind til halvdelen. Kom linser og limeblad ned i gryden, dernæst hønsebouillon og kokosmælk. Lad suppen småkoge i 30 minutter, og smag til med salt og karry. Blend, og justér evt. med vand. REJESPYD: Pil rejerne, og steg dem i olie på en hed pande. Vend dem, når de begynder at blive røde. Drys den stegte side med chiliflager, og sæt rejerne på spyd. Servér dem over suppen. Pynt med koriander og kokosflager eller peanuts. Som tilbehør kan du koge nudler. Denne opskrift er efter bogen "Spis dig slank efter dit blodsukker," af Arne Astrup og Christian Bitz.   TORSDAG: Stegt sandart på ærtepuré med gulerødder
TYPE A: 2.680kJ Kulhydrat: 51 % Protein: 24 % Fedt: 25 % TYPE B: 2.685 kJ  Kulhydrat: 38 % Protein: 23 % Fedt:39 %   Tid: Ca. 25 minutter Antal personer: 1   DET SKAL DU BRUGE 100 g sandartfilet med skind  1 tsk. oliven- eller rapsolie 1 stor gulerod   ÆRTEPURÉ 1 skalotteløg/lille rødløg 1 tsk. olivenolie ½ dl hvidvin 1 dl god, mild hønsebouillon 200 g fine frosne ærter 10 cm agurk 3 mynteblade salt og friskkværnet peber 3 spsk. cremefraiche 9 % (A) 1 tsk. olivenolie (B)   TILBEHØR 200 g kartofler (A) 100 g kartofler (B)   PYNT dild og bredbladet persille   SÅDAN GØR  DU ÆRTEPURÉ: Hak løget fint, og klar det i olie. Tilsæt hvidvinen, og kog ind, til der er 1⁄₃ væske tilbage. Tilsæt bouillon, skær agurk i små terninger, tilsæt sammen med ærter og mynte. Lad puréen småkoge i ca. 10 minutter ved svag varme (uden låg, for hvis låget er på, mister ærterne deres flotte grønne farve!). Krydr godt med salt og peber. Blend massen, kom den tilbage i gryden, varm op. Tilsæt cremefraiche/olie, og smag til med salt og peber. SANDART: Skær et kryds med en meget skarp kniv på skindsiden af fileten (så skindet ikke trækker sig for meget sammen). Steg sandartfilen på den ene side, på en helt varm pande med 1 tsk. olie i 2-3 minutter – brug en palet til at holde fisken nede på panden, så den bliver stegt jævnt over det hele; tag den fra varmen, og lad den hvile lidt. Vask/skræl guleroden, og skær den i skrå skiver. Kog guleroden i saltet vand i 2 minutter. Servér den stegte fisk på ærtepuré med gulerod. Pynt med dild og bredbladet persille. Som tilbehør kan du koge kartofler.   LÆS OGSÅ: Slip af med den søde tand   FREDAG: Andebryst med soja, appelsin, stegt broccoli og avocado
TYPE A: 2.760 kJ  Kulhydrat: 52 % Protein: 23 % Fedt: 25 % TYPE B: 2.675 kJ  Kulhydrat: 32 % Protein: 23 % Fedt: 45 %   Tid: Ca. ½ time. Ovntid: ca. 8 minutter Antal personer: 1   DET SKAL DU BRUGE 125 g andebryst (afsmeltet andefedt hældes fra panden, 2 spsk. gemmes)   FYLD saft af ½ appelsin 2 spsk. sojasauce 1 spsk. afsmeltet andefedt fra stegningen 200 g broccoli 1 spsk. afsmeltet andefedt fra stegningen (eller 1 spsk. rapsolie) ¼ avocado (A), ½ avocado (B) 1 tsk. sorte eller hvide sesamfrø   DRESSING skal og saft af ½ appelsin ½ tsk. friskrevet ingefær havsalt og friskkværnet peber   TILBEHØR 1 dl ris (eller 2 små grovboller) uden fedtstof (A) 1 lille grovbolle, max. 50 g uden fedtstof (B)   SÅDAN GØR DU Varm en pande op, og steg andebrystet med skindsiden nedad, til det er gyldent og sprødt. Vend det, og brun af på kødsiden. Tag anden fra varmen, og steg færdigt i en 175° varm ovn i ca. 8 minutter. FYLD: Hæld appelsinsaft og sojasauce på panden og 1 spsk. andefedt. Kog ind i ca. 2 minutter. Varm en anden pande med 1 spsk. andefedt, og steg buketter af broccoli i 3 minutter ved høj varme, så det bliver sprødt. Krydr med salt og sort sesam. Brug en teske og tag avocado op i små halvkugler, eller skær i skiver. Anret med broccoli. DRESSING: Rør appelsinsaft og skal sammen med ingefær, salt og peber. Del kødet i store stykker, og servér med dressingen. Som tilbehør kan du koge 1 dl ris hvis du er A, eller spise en lille grovbolle hvis du er B.