Sund mave

Spis maven fri for stress

af Slankedoktor.dk 14. december 2011
Når du er stresset og har travlt, kan din mave også let blive påvirket. Der skal nemlig ikke meget til, før den strejker.

Det er vigtigt, at man sørger for at spise regelmæssigt for at opretholde et stabilt blodsukker og et højt energiniveau, mener ekspert. Når du er stresset og har travlt, kan din mave også let blive påvirket. Der skal nemlig ikke meget til, før den strejker.

- Stress kan give forstoppelse eller tynd mave. Når vi har travlt, spiser vi lidt for tilfældigt. Vi tager måske en hurtig hotdog, og generelt spiser vi de forkerte ting, siger Lisa Bolting, der er chefdiætist ved www.slankedoktor.dk, til www.alive.dk. Hun forklarer, at det er vigtigt - også i stressede perioder - at sørge for at spise regelmæssigt for at opretholde et stabilt blodsukker og et højt energiniveau.Spis godt med grøntsager og fiberIfølge Lisa Bolting er det først og fremmest centralt at få en god og solid morgenmad, der giver maven noget at arbejde med. Herefter kan det være en god idé at huske på at spise ca. hver tredje time for at holde en regelmæssig rytme og ikke løbe tør for energi.

- Har du forstoppelse, er det vigtigt at spise mange grøntsager og fiberrige produkter. Få f.eks. en god morgenmad med en portion havregryn. Sørg også for at drikke godt med vand, forklarer Lisa Bolting.

Tab dig med Q Slank

Kæmper du en evig kamp mod de ekstra kilo? Du er langt fra den eneste, og nu kan du med SlankeDoktor få støtte og opbakning fra et af Danmarks største slanke-communities.

Q Slank er et samarbejde mellem Q og SlankeDoktor, og bliver du medlem her får du både personlig diætist og kostplan, Danmarks bedste kalorieberegner og adgang til over 5000 opskrifter online.

Vil du møde nye bekendtskaber samtidig med du smider de overflødige kilo? Så bliv medlem af Q Slank nu ved at klikke her

Det er nemlig ikke nok at spise lidt yoghurt og håbe på, at mælkesyrebakterierne klarer problemerne med den hårde mave.

Spis maden langsomtDet er dog en anden sag, når det kommer til at have tynd mave pga. stress. Her kan surmælksprodukter i højere grad spille en rolle.- Du skal helst ikke spise for mange rå grøntsager. Spis hellere de tilberedte slags. Sørg også for at indtage mange små måltider og spis ikke brød med for mange kerner. Det kan nemlig være for hårdt for maven. Vælg i stedet et mørkt rugbrød uden kerner, siger Lisa Bolting. Hun råder også til, at man sørger for at spise sin mad langsomt.Læs også: Sådan vælger du sundt i supermarkedet