Mental sundhed

Keeeder du dig? Godt. Din hjerne vil takke dig for det

af Sofie Guldager 15. april 2021
Foto: Unsplash
Din hjerne har brug for pauser, men det kan være svært at få, når mobilen og Netflix lokker. Du kan blive god til at kede dig, men det kræver øvelse, siger hjerneforsker Jon Sigurd Wegener.

Kan du sidde og glo ud i luften uden at blive rastløs?

Eller griber du fat i din mobil med det samme og begynder at scrolle igennem Facebook eller Instagram?

Så er du ikke alene.

Mange af os synes, det er decideret ubehageligt at kede os.

– Der er mange, som bliver urolige, hvis de lukker af for alt stimuli udefra, og i dag har vi rig mulighed for at undgå at kede os, siger hjerneforsker Jon Sigurd Wegener.  

For vi bliver konstant bombarderet af notifikationer, hver gang der tikker en mail ind eller der er en nyhed, vi skal forholde os til.

Og for mange af os, er mobilen det første vi rækker ud efter om morgenen, og det sidste vi kigger på, inden vi går i seng.

Sundt at give kroppen ro

Når du keder dig, kan det ses på din hjerneaktivitet.

Din hjerne begynder at simulere hjerneaktivitet, der er afslappende for dig.

Hvis du har det fint med at sidde for dig selv  uden at tænke for mange tanker, så tyder det på, at der ikke er for meget ustabilitet og stress omkring dig. Og det er enormt sundt. 

– Den hjerne, der godt kan lide at være i ro, skifter opmærksomheden hen i din egen krop. Pludselig kan du mærke dine tæer, og hvordan dine skuldre føles. Hjerneaktiviteten er næsten den samme, som når man sover dybt, siger Jon Sigurd Wegener.

Modsat er kedsomhed ikke ideelt, hvis du begynder at bekymre dig for meget og stresse over ting i dit liv.

For så slapper din hjerne ikke af. 

– For dem, som desværre bliver rastløse, når de prøver at kede sig, er der stadigvæk fuld knald på hjernen, som der plejer at være. Den kan ikke fjerne bekymringerne og finde ro til at få opmærksomheden hen på kroppen og det indre.

Ingen naturlige pauser 

Vi kan ikke komme udenom, at smartphonen har gjort det markant sværere for os at give vores hjerne en velfortjent pause.

De naturlige pauser vi fik, før der fandtes mobiltelefoner, dem får vi ikke længere, understreger Jon Sigurd Wegener.

– Problemet er ikke kun, at vi går rundt med telefonen i hånden hele tiden, problemet er også, at vi hele tiden er forberedt på, at den forstyrrer os. Den vibrerer eller ringer, og det stresser os meget mere end vi tror, så mange har et forhøjet stressniveau.

– Vores hjerner har allerede vænnet sig til, at vi hele tiden bliver forstyrret, så det forhøjede stressniveau er vi nødt til aktivt at modarbejde, siger han.

Gå en tur alene i skoven

Det er sundt at kede sig. Men det er svært. Derfor kræver det også noget øvelse, hvis du skal være mester i kedsomhed.

– Man skal langsomt begynde at lukke ned for alt, der hedder stimuli udefra. Begynd at strikke, spil puslespil eller noget andet, der kan give dig ro. I stedet for at lukke ned for alt stimuli, så kan man bevare nogle få, kontrollerede stimuli.

– Det er metoder hen ad vejen til at begynde at kunne lide at lukke ned for stimuli udefra. Det er vigtigt at understrege, at det er noget man skal træne, for at kunne nå dertil, siger Jon Sigurd Wegener.

Gå en tur helt alene. Det er hjerneforskerens bedste råd, hvis du skal blive god til at kede dig.

– Det er godt at gå en tur alene i naturen, fordi træerne udsender nogle dufte, som vi kan blive beroliget af. Det er godt, hvis du allerede har besluttet dig for ruten, så du ikke skal tage nogle beslutninger undervejs.

– Og prøv så at vende din opmærksomhed indad, så det bliver en form for gående meditation. Hvis man kan det, så er man godt på vej til at kunne lukke helt ned på stimuli.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.