Styrketræning til løbere: Se øvelserne her.
Løb

Styrketræning til løbere

23. april 2015
af Liv Petersen, Redaktionen
Foto: Anna Bogdanova
Styrketræning som supplement til løb kan være en god idé. Træningsekspert Anna Bogdanova viser her, hvordan du laver træningsøvelserne getups og asymmetriske swings.

Som løber kan det være en god idé at styrketræne ved siden af sin løbetræning, da det bidrager til, at man øger sin muskelstyrke, hvilket gavner ens udholdenhed.

Men styrketræning ved siden af løb gør også, at ens muskler bliver mere solide og stærke, og det mindsker i sidste ende ens risiko for skader, skriver vorespuls.dk.

Derfor har vi herunder fået træningsekspert Anna Bogdanova til at vise to gode styrketræningsøvelser for løbere. 

 

Styrketræning for løbere

Get-ups:

Lig på ryggen med en vægt i højre hånd pegende lodret. Højre fod i gulvet.

Bevægelsen:

Tril om på venstre side med kropsvægten på venstre hånd. Kryds højre ben til venstre, og bøj venstre knæ. Løft hoften, og hold venstre knæ i gulvet.

Træk venstre knæ tæt på venstre hånd. Ret kroppen op til lodret. Rejs dig op, og træd frem. Modsat rækkefølge ned. Se på vægten, og lav øvelsen i et jævnt tempo.

Hold armen lodret og skulderbladet væk fra øret under hele bevægelsen. Skift side efter hver gentagelse.

Styrketræningsøvelse til løbere 

Asymmetriske swing:

Vælg 2 forskellige kettlebells. Stå med hoftebreddes afstand mellem fødderne med kettlebells på gulvet foran dig. Hold brystkassen løftet, mens du bøjer benene og fører hoften tilbage.

Bevægelsen:

Tag fat i vægtene med hver sin hånd, så tommelfingrene peger indad, og træk dem tilbage mellem benene. Rejs dig kraftfuldt op, og lad vægtene svinge frem til skulderhøjde.

De skal være på linje med hinanden, håndfladen skal her vende nedad. Se lige frem. Lad vægtene svinge tilbage mellem benene, mens du igen bøjer benene og skyder hoften tilbage.

Spænd i maven, og hold hovedet i forlængelse af kroppen.

 

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.