Få hjælp til at lindre menstruationssmerter
Krop & velvære

Sådan kan du lette menstruationssmerter

Du kan faktisk lindre kramperne i underlivet og ømheden i lænden – få otte gode råd til at lindre menstruationssmerter her.

Det er ikke alle kvinder, der kan slippe smertefri gennem menstruationen, og det kan faktisk være noget af en udfordring at komme igennem menstruationsdagene med store smerter, hovedpine og ømhed. Men der er faktisk en række råd, du kan følge, hvis du er meget generet af smerterne.

LÆS OGSÅ: Menstruationssmerter eller bare menstruation? Se tre billeder, der har skabt stor debat

Sådan lindrer du menstruationssmerter

1. Massage på ryggen, lænden og maven kan måske lindre, og det får musklerne til at slappe mere af.

2. Det kan være en god idé at droppe koffein, hvis du er plaget af menstruationssmerter. Koffeinen kan bl.a. give hovedpine, hjertebanken og søvnbesvær, som kan gøre dine smerter værre. Undgå derfor både kaffe, te, cola og kakao.

3. Motion sætter gang i blodcirkulationen og den oppustede mave. Ifølge I Form er svømning, yoga og aerobic bedst mod menstruationssmerter - men alle motionsformer kan virke fint.

4. Varm maven op med en varmepude eller et varmt bad. Det sætter gang i blodcirkulationen ved at udvide blodkarrene.

5. Akupunktur kan være med til at øge blodcirkulationen og blodtilførslen til underlivet, hvilket kan lindre smerterne.

6. Slap af og stress ned. Hvis du spænder op i kroppen, kan det forværre smerten. Så sørg for at forkæle dig selv og nyde livet lidt ekstra.

7. Orgasmer frigiver hormonet oxytocin, som er et velværehormon. Så selvom sex måske ikke er det, du har mest lyst til under en menstruation, kan det faktisk være gavnligt i forhold til smerterne.

8. Når du ryger, kan nikotinen få de små blodkar til at trække sig sammen og forværre hovedpine og smerterne i underlivet. Så drop rygningen.

LÆS OGSÅ: Menstruation: 9 facts, der vil overraske og provokere dig

Kilde: iform.dk