pms cyklus menstruation
Krop & velvære

PMS: Sådan påvirker din cyklus dig dag-for-dag

1. februar 2022
af Andrea Bak, redaktionen
Udgivet første gang 4. marts 2011. Foto: Shutterstock
Brystspændinger, hovedpine, svedeture, muskelsmerter og dårligt humør? Er det også en månedlig tilbagevendende begivenhed hos dig, er du langt fra alene. Læs her, hvordan din cyklus påvirker dig dag for dag.

Op til ti procent af os er påvirket af vores menstruationscyklus i en grad, så det går ud over vores hverdag. Nogle dage kan man være fyldt med energi, og andre dage har man kun lyst til at lægge sig under dynen og aflyse alle aftaler.

Hvis du også har det sådan, så er det måske fordi, at du har PMS.

Hvad er PMS?

Forkortelsen PMS står for det Præ-Menstruelle Syndrom og er en meget bred fællesbetegnelse for de symptomer, kvinder kan opleve umiddelbart før og i de første dage af menstruationen.

Det præmenstruelle syndrom blev første gang præsenteret i 1931. I dag bruges betegnelsen PMS nærmest som slang, der dækker over mere end 150 psykiske, kropslige og adfærdsmæssige symptomer.

Det er ikke klart, hvad PMS skyldes, men væskeophobninger, en dysfunktion i hjernebasens stofskifte, hormonal ubalance eller B-vitaminmangel er nogle af buddene.

PMS kan vare fra et par dage op til to uger for de kvinder, der er hårdest ramt. PMS kan vise sig på forskellig måde, men nogle af de hyppigste lidelser er ondt i lænden, oppustethed, træthed, irritation og nærtagenhed.

 Nogle mener, at betegnelsen PMS bare er en dårlig undskyldning for uheldig opførsel, heriblandt både feminister og mange forskere.

PMS-symptomer

Psykiske symptomer

  • nedsat stemningsleje
  • irritabilitet
  • grådtendens
  • rastløshed
  • koncentrations- og søvnproblemer

Fysiske symptomer

  • ømme bryster
  • oppustethed
  • væskeansamlinger

Kilde: Sundhed.dk

Din cyklus dag for dag

DAG 1

Fysisk: Menstruationen kommer, for en del ledsaget af kvalme, hovedpine og ondt i maven.

Psykisk: Måske har du lidt ondt af dig selv og mest lyst til at blive under dynen.

DAG 2-4

Fysisk: Her bløder du sikkert ganske kraftigt. Mange kvinder får også bumser og sveder mere.

Psykisk: Du kan meget vel få lyst til søde sager og fed mad.

DAG 5-7

Fysisk: Menstruationen klinger af, og de fysiske gener er tæt på at være ovre.

Psykisk: Dit humør stabiliserer sig.

DAG 8-11

Fysisk: I dagene efter menstruation er du fysisk og hormonelt i hopla.

Psykisk: Du er glad, føler dig ovenpå.

DAG 12-13

Fysisk: Ægløsning nærmer sig. Dit udflåd bliver mere klart og klistret.

Psykisk: Din sexlyst er på sit højeste.

DAG 14 

Fysisk: Du har ægløsning og måske smerter i underlivet. 

Psykisk: Du føler dig smuk, tiltrækkende, bliver måske pyntesyg.

DAG 15-21

Fysisk: Du har det skønt i din krop.

Psykisk: Humøret er i top.

DAG 21-27

Fysisk: Allerede her kan du begynde at få PMS.

Psykisk: Måske bliver du ramt at modløshed eller vrede.

DAG 28

Fysisk: Menstruationen nærmer sig, du har ømme bryster og svulmer let op.

Psykisk: Lysten til junkfood, slik og anden trøstemad dukker op.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Findes der behandling for PMS?

Der findes ingen direkte behandling for PMS. Man anbefaler at dyrke motion og så vidt muligt undgå stress. Ved svære psykiske symptomer og i særlige tilfælde kan man forsøge antideprissive midler. 

Der findes også præparater til svære fysiske symptomer. I flest tilfælde bliver p-piller foreslået som behandlingsform. 

Kilde: Sundhed.dk