Krop & velvære

PMS: Sådan påvirker din cyklus dig dag-for-dag

Hvorfor er du sur, når du har menstruation? Og er det normalt, at din sexlyst er på sit højeste midt på måneden? Så har du måske PMS. Læs, hvordan din cyklus påvirker dig dag-for-dag

Hvad er PMS?

- Forkortelsen PMS står for det Præ-Menstruelle Syndrom og er en meget bred fællesbetegnelse for de symptomer, kvinder kan opleve umiddelbart før og i de første dage af menstruationen.

- Det præmenstruelle syndrom blev første gang præsenteret i 1931. I dag bruges betegnelsen PMS nærmest som slang, der dækker over mere end 150 psykiske, kropslige og adfærdsmæssige symptomer.

- Det er ikke klart, hvad PMS skyldes, men væskeophobninger, en dysfunktion i hjernebasens stofskifte, hormonal ubalance eller B-vitaminmangel er nogle af buddene.

 

LÆS OGSÅ: 6 ting, der kan lette din PMS

- PMS kan vare fra et par dage op til to uger for de kvinder, der er hårdest ramt. PMS kan vise sig på forskellig måde, men nogle af de hyppigste lidelser er ondt i lænden, oppustethed, træthed, irritation og nærtagenhed.

- Nogle mener, at betegnelsen PMS bare er en dårlig undskyldning for uheldig opførsel, heriblandt både feminister og mange forskere.

6 tips til menstruationssmerter

Din cyklus:

DAG 1
Fysisk: Menstruationen kommer, for en del ledsaget af kvalme, hovedpine og ondt i maven.
Psykisk: Måske har du lidt ondt af dig selv og mest lyst til at blive under dynen.

DAG 2-4
Fysisk: Her bløder du sikkert ganske kraftigt. Mange kvinder får også bumser og sveder mere.
Psykisk: Du kan meget vel få lyst til søde sager og fed mad.

DAG 5-7
Fysisk: Menstruationen klinger af, og de fysiske gener er tæt på at være ovre.
Psykisk: Dit humør stabiliserer sig.

DAG 8-11
Fysisk: I dagene efter menstruation er du fysisk og hormonelt i hopla.
Psykisk: Du er glad, føler dig ovenpå.

DAG 12-13
Fysisk: Ægløsning nærmer sig. Dit udflåd bliver mere klart og klistret.
Psykisk: Din sexlyst er på sit højeste.

Bløder du meget? Så har du måske muskelknuder i underlivet

DAG 14 
Fysisk: Du har ægløsning og måske smerter i underlivet. 
Psykisk: Du føler dig smuk, tiltrækkende, bliver måske pyntesyg.

DAG 15-21
Fysisk: Du har det skønt i din krop.
Psykisk: Humøret er i top.

DAG 21-27
Fysisk: Allerede her kan du begynde at få PMS.
Psykisk: Måske bliver du ramt at modløshed eller vrede.

DAG 28
Fysisk: Menstruationen nærmer sig, du har ømme bryster og svulmer let op.
Psykisk: Lysten til junkfood, slik og anden trøstemad dukker op.

 

Læs mere om: