myoser
Krop & velvære

Myoser: Sådan fjerner du dem selv

1. januar 2022
af redaktionen
Udgivet første gang 1. oktober 2015. Foto: Unsplash
Har du myoser mellem skulderbladene eller er generelt spændt forskellig steder på kroppen? Her kan du blive klogere på, hvordan du kan mindske dine smerter og slippe for myoser i kroppen.

Oplever du at have ondt i ryg, nakke eller lænd? Og spænder dine muskler hele tiden sammen?

Oftest vil det være grundet mysoer, som er kommet af spændinger og overangstrengte muskler. 

Men hvorfor får vi myoser, og hvordan vi slippe af med dem? 

Her kan du blive klogere på, hvorfor du får du spændte muskler og udvikler myoser - og ikke mindst, hvad du kan gøre for at fjerne dine myoser og slappe mere af dine muskler.

Hvad er myoser?

I følge Medicin.dk er myoser en lokal muskelsmerte, hvor der ikke er tale om en vævsskade. 

Man kalder det somme tider også en muskelinfiltration. 

Myoser sidder oftest i nakken, skuldrene, brystkassen, underarmene og balderne. 

Derfor får du myoser

Myoser kan opstå af mange forskellige årsager. Som oftest er de ledsaget af muskelspændinger i kroppen.

Myoserne kan opstå ved overanstrengte muskler, forkerte arbejdsstillinger eller en generel presset hverdag.

Somme tider kan stress ledsage til myoser, da dine muskler er spændt over længere tid.

Sådan fjerner du dine spændinger og myoser

Myoser kan oftest fjernes eller behandles med massage eller andre alternative behandlinger.

Men i følge Wellnessekspert Bente Tromborg kan du selv med en enkel øvelse løsne op for dine spændinger og slippe af med dine myoser.

Øvelse: Sådan slipper du af med myoser

1. Placér en tennisbold eller en sten i tilsvarende størrelse på underlaget.

2. Læg dig på ryggen, så bolden ligger direkte mod myosen.

3. Læg håndryggen mod din pande, og lad albuen falde blidt ud til siden. Har du lagt bolden ved højre skulderblad, er det højre hånd, du skal placere mod panden.

4. Forestil dig, at du har en sugekop på din pande. Sugekoppen skal sikre, at hånden bliver på samme sted hele tiden.

5. Drej nu hovedet blidt fra side til side - lad hånd og albue følge med, og mærk, hvordan den behagelige massage løsner spændingerne mellem skulderbladene og fjerner dine myoser.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Sådan forebygger du at få myoser 

Du kan forebygge myoser ved at være opmærksom på din arbejdstilling, siddestilling og hvordan du står og går. 

Myoser holder sig nede, hvis du formår at være fysisk hver dag og holde din krop i gang. 

Du kan også sørge for at holde muskler varme med enten varmecremer eller en varmepude. På den måde forebygger du at dine smerter bliver forværret og myoser opstår. 

Kilde: Medicin.dk og Wellnessekspert Bente Tromborg