Hovedpine

Tag spændingshovedpinen i opløbet

7. februar 2022
af Bente Tromborg, Redaktionen
Udgivet første gang 16. oktober 2015. Foto: Shutterstock
Hvis du oplever spændinger i løbet af dagen, kan du med enkelte tips og øvelser tage hovedpinen i opløbet.

Føler du et trykkende bånd rundt om hovedet, der bevæger sig ned i nakken?

Så er det muligvis spændingshovedpine, som du døjer med. Spændingshovedpine er den mest almindelige form for hovedpine.

Spændingshovedpine skyldes ofte spændinger i muskulaturen. Muskelspændinger kan osptå, hvis du har en forkert arbejdsstilling, sover dårligt, har ændret madvaner eller motionsvaner. 

Men hvad skal man gøre, når det trykker i panden og tindingerne? 

Heldigvis er spændingshovedpine en godartet form for hovedpine, der ikke kræver behandling. Ved at være opmærksom på dine vaner og din krop, kan du også tage spændingshovedpinen i opløbet. 

Tegn på spændingshovedpine

  • Hovedpinen kan føles som et stramt bånd rundt om hovedet.
  • Det starter med smerter i nakken og tindingerne, men breder sig til resten af hovedet. 
  • Hovedpinen er af trykkende karakter.
  • I sjældnere tilfælde er hovedpinen ledsaget af kvalme og lysfølsomhed. 

Kilde: Sundhed.dk

Hvordan undgår man spændingshovedpine?

Regelmæssig livsstil. Hvis du er i en periode med spændingshovedpine, kan det måske skyldes en uregelmæssig livsstil. Sørg derfor at gå i seng på samme tid, få nok motion og drik rigeligt med væske. 

Justér din arbejdsstilling. Muskelspændinger kommer ofte fra en forkert arbejdsstilling. Sørg derfor at holde en god kropsholdning, når du arbejder, og justér din arbejdsstilling en gang imellem. 

Afspænd nakke og skuldre. Sørg for at tænke over, om du spænder op i din nakke og skuldre. Det kan bl.a. være, når du arbejder, eller hvis du fryser. 

Bevæg kroppen. Husk at bevæge kroppen dagligt. Det kan også hjælpe på spændingshovedpine at gå en tur, og på den måde få løsnet musklerne op. 

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Prøv denne øvelse mod spændingshovedpine

  • Luk øjnene.

  • Ånd ind, og hold vejret (uden bevægelse).

  • Ånd ud, og forestil dig, at du gør panden bred og glat.

  • Gentag 3-5 gange.

Smil, mens du laver øvelsen. Med et let smil på læberne fortæller du underbevidstheden, at det er ok. Det her er rigtig dejligt. Og ganske langsomt vil du opleve, at spændingerne fortager sig, og du får det bedre.

Myoser, som kommer fra muskelspændinger, kan desuden også være årsag til spændingshovedpine. Nedenfor finder du en øvelse, der kan fjerne myoser mellem skuldrebladene.