Krop & velvære

Derfor er alenetid godt for dig

Når hverdagen brager af sted med job, familie og fritidsinteresser, er der sjældent meget tid til overs til dig selv. Men faktisk er det både nødvendigt og sundt at tilbringe tid i sit eget selskab. Få gode råd til hvordan

Hvornår har du sidst tilbragt tid helt alene – hvor det ikke var fordi, du skulle på toilettet? Hvor du ikke skulle tænke på andet, end hvad DU havde lyst til? Mange af os glemmer at sætte tid af til os selv, og det er faktisk en stor fejl, for i værste fald kan det gøre os stressede. En af årsagerne er, at mange af os kvinder vil nå alting, klare alting og være tilstrækkelige alle steder, fortæller effektivitetsekspert Dorthe Rindbo til FEMINA i denne uge. Hun oplever, at folk tror, at det er deres planlægning, der gør dem stressede – men i virkeligheden handler det om deres fokus.

5 myter og facts om dine bryster

- Vi vil det hele på én gang, og vi vil ikke acceptere, at vi ikke kan nå alting. Derfor arbejder jeg intenst med at få folk til at tænke efter, hvad det er, der virkelig betyder noget for dem, både privat og arbejdsmæssigt. For når vi vil det hele, så rykker vi os ikke. Den erkendelse har de fleste kvinder brug for at nå frem til.

- Derudover er kvinder enormt dårlige til at lægge tid ind til at være alene og tænke på sig selv i en travl hverdag. Mange af os opdraget med, at vi skal nurse og drage omsorg for andre, og så må vi selv komme til sidst. Det er så indarbejdet i os, at det føles unaturligt at tænke på os selv først, siger Dorthe Rindbo.

Det handler derfor om at få skemalagt noget alenetid i sin travle kalender. Om det er nogle timer i træningscenteret eller en halv time alene på en café er ikke så vigtigt. Det drejer sig om, at det ikke er forbudt at være egoistisk. Det er faktisk nødvendigt. Og samtidig bliver vi også langt mere effektive i de ting, vi ellers skal, når vi giver os selv en pause.   

Derfor er det usundt at snooze

Fem tips til at få det optimale ud af din tid:

  • Find først ud af, hvor meget tid alenetid, du egentlig har behov for. Det er utrolig individuelt og afhænger meget af, hvem du er, og hvor du henter din energi.
  • Vær skarp på, hvad du vil bruge din alenetid på. Hvad længes du efter, og hvad har du behov for? Er det mere tid til at løbe eller fordybelse i en bog?
  • Book alenetid i din kalender, og prioriter aftalen med dig selv på lige fod med dine andre aftaler.
  • Læg mærke til de små åndehuller i hverdagen og brug dem. Det behøver ikke være mere end to minutter, men brug tiden på at lukke øjnene og tage en dyb indånding i stedet for per automatik at tjekke mails eller Facebook. Giv hjernen mulighed for at koble af.
  • Slip den dårlige samvittighed og acceptér, at du er nødt til at prioritere dig selv først. Når du passer godt på dig selv, er du en bedre og mere nærværende person.

Ideer til hvad du kan lave alene:

  • Gå alene i biografen. Det er en fantastisk fornemmelse at sidde alene i mørket.
  • Tag en tur på café uden at skulle mødes med nogen. Giv dig god tid til at læse avisen og nyde kaffen stille og roligt.
  • Gå en lang tur, for eksempel med musik i ørerne. Kig på og se ting, du ikke lægger mærke til i hverdagen.
  • Lav en hjemmespa-dag. Det behøver ikke kræve så meget at lave en omgang miniwellness hjemme på badeværelset.
  • Løb en tur et nyt sted, eller tag i træningscenteret uden for ”myldretid.” At svede er virkelig at gøre noget godt for dig selv og din krop, og det føles SÅ godt!

Hvad gør detoxkure ved din krop? Se sandt eller falsk her

 

Læs mere om: