Annonce
Krop & velvære

Bækkenbundstræning: 4 tegn på du skal knibe lidt mere

Vi har alle godt af at træne bækkenbunden med knibeøvelser, men nogle af os vil have mere gavn af nogle daglige kneb end andre. Find ud af om du er en af dem – og hvad du så kan gøre.

Størstedelen af alle kvinder ved, hvad knibeøvelser er, og vi ved også godt, at vi bør lave dem. Selv om det forholder sig sådan, er der nok mange af os, der kan nikke genkendende til, at vi egentlig kun husker at knibe, når snakken falder på netop knibeøvelser.

Din bækkenbund skal allerhelst være stærk og fleksibel og kunne veksle mellem at være afslappet og spændt op. Det kan du hjælpe på vej ved at lave knibeøvelser hver dag. Nogle af os kan imidlertid have mere at vinde ved at lave knibeøvelser end andre. Læs med og find ud af, om du skal give de daglige kneb lidt ekstra opmærksomhed.

Hvis du kan sætte kryds ved en af disse ting, er det særligt vigtigt, at du kniber:

1. Du er gravid eller har lige født.

En stærk bækkenbund betyder for de fleste en bedre fødsel, ligesom det mindsker risikoen for fødselsskader og inkontinens. Jo stærkere din bækkenbund er under graviditeten, jo færre gener vil du sandsynligvis have under og efter din graviditet. Lige efter fødslen kan det være meget svært at knibe, og der kan sagtens gå op til tre måneder, før du igen føler, du kan knibe ordentligt sammen.

Vidste du at op mod hver tiende dansker, svarende til cirka 450.000, er inkontinent? Langt de fleste er kvinder.

2. Du har problemer med inkontinens.

Om du har svært ved at holde på vandet, afføring eller prutter, vil knibeøvelser kunne gøre meget for dig – faktisk anbefales knibeøvelser som førstevalg til behandling af inkontinens. Blot fem minutters kniben om dagen kan forebygge eller reducere inkontinens markant, og i visse tilfælde løser det problemet helt.

3. Du har svært ved at tømme din blære ordentligt.

Der kan være flere årsager til, at du ikke kan tømme din blære helt, når du er på toilettet. I mange tilfælde skyldes det imidlertid en slap bækkenbund, som vil have gavn af daglige knibeøvelser.

4. Du er i overgangsalderen – eller på vej til den.

Et lavere østrogenniveau påvirker dine muskler - også bækkenbunden, og kan få din blære til at forskubbe sig en smule. Dette kan resultere i ufrivillig vandladning. Derfor er det en rigtig god ide at lave daglige knibeøvelser, hvis du befinder dig- i eller omkring menopausen.

Kilder: Jordemoderforeningen, sundhed.dk, Danske Fysioterapeuter.

Knib 5 minutter om dagen

Hvis du gerne vil have en stærkere bækkenbund, er fem minutters knibeøvelser om dagen faktisk nok, og du vil allerede kunne mærke resultaterne af din træning efter tre uger.

Du kan få hjælp til øvelser og 3-ugers programmet her: Stærk bækkenbund: Knib 5 minutter om dagen – og mærk resultater på 3 uger

Knib for livet

På knibforlivet.dk kan du finde meget mere hjælp, information og inspiration til træning af bækkenbunden. Få blandt andet tips til hvordan du kommer godt i gang og gør knibeøvelser til en god vane i hverdagen.