Kost & motion

Stenalderkost: Det kræver meget planlægning

Proteiner, fedt og gode kostfibre, det er, hvad der skal til, hvis du vil hoppe på stenalderkost. Helle Palsbo har deltaget i TV 2’s program ”En kur der dur” og testet stenalderkosten. Læs, hvordan hun har oplevet kostomlægningen, og se hvilke fordele og ulemper eksperten mener, stenalderkosten har

Helle Palsbo, 38 år, har været på Palæo/Stenalderkost i tre uger.

Hvordan var det at være på Stenalderkost?
Det var egentlig okay. Jeg troede, det ville være hårdere, for det var en stor omlægning i forhold til mine normale kostvaner. Men selve kosten var superlækker. Jeg prøvede at lave spaghetti bolognese, hvor det var grøntsager, der var under kødsovsen, og jeg kunne egentlig ikke smage forskel.

Kræver det meget at holde kuren?

Det kræver rigtig meget planlægning. Du skal være struktureret, hvis du har et familieliv og et fuldtidsarbejde.  Jeg har en treårig dreng, der rigtig gerne vil have mad, når klokken er halv seks, og det var noget af en udfordring at have et fuldtidsarbejde, nå ud at handle og så skulle lave mad helt fra bunden. Alt skal jo helst være økologisk, og det var ikke altid helt tilgængeligt i forhold til, at vi handler meget i netto og sådan, så det var også en udfordring.

LÆS OGSÅ: Stenalderkost: Sådan gør du

Løb du ind i nogle problemer undervejs?

Jeg havde lidt humørsvingninger. Jeg kunne godt mærke, at min krop ikke fik stivelse og sukker, der skulle ikke særlig meget til, før jeg blev rigtig irriteret eller ked af det.

Hvad var det værste ved kuren?

Jeg tror, det var min manglende ostemad i weekenden. Det var rigtig svært at undvære et glas mælk og min ost.

Hvad var det bedste ved kuren?
Det var helt klart mit energiniveau, der var stabilt hele dagen. Jeg gik ikke sukkerkold, når jeg kørte hjem fra arbejde og skulle handle. Jeg følte mig mere mæt i længere tid. Så det har været superfantastisk, og det er også det, der gør, at jeg overvejer at fortsætte.

Er der nogle af de andre kure, du bedre kunne se dig på?
En kur jeg godt kunne forestille mig at prøve, er LCHF, for der får du dine mælkeprodukter.

Vil du anbefale Stenalderkost til andre?

Ja, specielt hvis folk siger, at de er trætte og matte, så vil jeg helt klart anbefale at spise Palæo. Jeg har virkelig mærkbart kunne mærke en forskel på mit energiniveau.

LÆS OGSÅ: Stenalderkost-opskrift: Æbleflæsk med bagte skalotter, agerchampignoner og rosmarin

Har du et godt råd til dem, der gerne vil på kuren?

Det vil helt klart være at planlægge og bruge en times tid om søndagen på at finde ud af, hvad man skal have at spise i løbet af ugen, så man har sine produkter klar, når man skal starte mandag. Lav en madplan for en uge, og handl stort ind en gang, det vil klart gøre en kæmpe forskel.

Læs hvad læge og foredragsholder Jerk W. Langer siger om stenalderkost:

Fordele:

Princippet er jo fornuftigt nok. Vi spiser på den måde, vores gener er beregnet til, og som vi gjorde for ti tusind år siden. Fordelen er, at man primært skærer de hurtige kulhydrater og junken væk, og at man i det hele taget søger at få en ordentlig madkvalitet med ordentlige råvarer, og mad der er meget lidt forarbejdet.

Ulemper:

Der mangler nogle ting i stenalderkosten, som vi i det moderne samfund mener, er gode at indtage, især hvis man er ung. Det drejer sig f.eks. om mejeriprodukter. Det skal ikke være sødmælk, men der er jo ikke noget farligt ved at drikke minimælk, som indeholder en masse næringsstoffer. Hvis man er på stenalderkost, skal man være opmærksom på, at få mælkens næringsstoffer andre steder fra. Derfor kan det være en god idé, at man lige tager en vitaminpille, hvilket man skal på de fleste kure.

En anden ulempe er, at den er ret svær at håndtere i praksis. Man skal være god til at lave mad, og man skal have lyst til at købe ind i specialforretningerne. Men er man interesseret i mad, gider man ikke at være sulten, og synes man, det er spændende at prøve nye ting, så er stenalderkosten en god livstil. 

LÆS OGSÅ: En kur der du - find den perfekte slankekur