Kost & motion

Sådan spiser du mindre – uden at blive sulten

Vi spiser mindre og bliver hurtigere mætte, hvis vi spiser langsomt og nyder maden i samvær med andre

Det kan være svært ikke lige at snuppe en ekstra portion af den gode aftensmad, men desværre kan det ofte ses på vægten. Men faktisk kan du vænne dig selv til at spise mindre. Det kræver bare, at du spiser langsommere og gerne i samvær med andre. Det forklarer psykoterapeut og træningsskribent Terje Nordberg. Han har listet en øvelse, man kan udføre sammen med en partner eller ven:

1. Forbered et måltid bestående af 10-15 små enheder, eksempelvis små skiver rugbrød med forskellig slags pålæg, bidder af frugt, et par rosiner, et stykke fetaost, et par kæmperejer, en bid avokado og en halv tomat. Vælg en drikkevare – vand, vin, øl eller juice.

2. Anret menuen på to tallerkener, og brug et glas på størrelse med et hedvinsglas at drikke af.

3. Aftal rækkefølgen af, hvordan de forskellige retter skal indtages.

4. Sid overfor hinanden, og bevar øjenkontakten, mens I spiser. Spis meeeget langsomt, I må gerne snakke sammen undervejs.

5. Tyg langsomt, og vær omhyggelig med at smage maden. Del smagsoplevelsen med hinanden, inden I går videre til den næste lille ret.

6. Snak om jeres oplevelse, når I er færdige.

LÆS OGSÅ: Derfor er en blød mave sundere end en flad mave (og se redaktionens egne bløde maver)

LÆS OGSÅ: Sådan slipper du for oppustet mave 

Læs mere om: