Kost & motion

Gå dig til et vægttab

Gang er en rigtig effektiv motionsform og kan sætte godt skub i dit vægttab.

Gang er en god måde at få rørt sig på og det er lettere at få gået end mange andre motionsformer, som kræver udstyr, tid og meget motivation. Se her, hvordan du kommer i gang.

LÆS OGSÅ: Sådan lykkes dit vægttab

Gang i løbet af dagen

Hvis du fokuserer på at gå mange skridt i løbet af dagen, ved at parkere lidt længere væk, tage trapperne, hente print i printeren hver gang du har printet eller give personlige beskeder til dine kollegaer i stedet for e-mails, så får du hurtigt gået så meget så det svarer til 30 min gåtur i løbet af dagen og det er en god start på en aktiv livsstil.
Det kan være en god ide at have nogle gode gåsko med i tasken. Du kan gå til møder ude i byen eller gå en tur i frokostpausen.

Lettere at gå

"Skal vi gå en tur?" Ja, det lyder ikke så slemt vel.. Det er lettere at overtale sig selv til en gå tur end det er at komme af sted på en løbetur eller i motionscenter. Derfor er det lettere for de fleste af os i en travl og stresset hverdag at få plads til en gåtur. Gåture kræver som regel ikke så meget andet end et par gode sko og kan derfor gøre i pauser, imens børnene er til sport eller efter aftensmaden.

 

Gode vaner

Gør gåturene til en del af din hverdag, så hver gang du har spist, så gå en tur med en veninde, din mand eller børn. Det er skønt at komme ud og få rørt sig lidt sidst på dagen - det kan samtidig tage tankerne væk fra kaffe og chokolade om aftenen, hvor mange af os har trang til den slags. Man sover skønt efter sådan en frisk tur!

Forkæl dig selv og få femina leveret hver uge. Køb et abonnement her

Fordele ved gåturene

  • Du kan gå sammen med andre; veninder, manden, børnene, barnevogn eller hunden. Så motionen bliver kombineret med andre ting, for eksempel transport eller indkøb.
  • Du kan få stresset af og "clearet" hjernen.
  • En gårut er god forbrænding. Du kan forbrænde 300 kcal i timen, når du går. Du bruger de store muskelgrupper i benene og du kan sætte yderligere skub i forbrændingen ved at gå med stave (stavgang) eller ved at gå i kuperet terræn, et bakket terræn giver styrke til musklerne i lægge, lår og bakker!

LÆS OGSÅ: Sådan gør du dit løb til en vane

Brug en skridttæller

Det kan være en motiverende faktor at have en skridttæller på i hverdagen som holder styr på hvor mange skridt du får gået i løbet af dagen. For sundheden skyld ved vi efterhånden alle sammen at vi skal gå 10.000 skridt om dagen. MEN skal vi bruge gåturene til at holde et vægttab eller til at opnå et vægttab, så skal der flere skridt til. Skal du opretholde et vægttab så skal du op på 12.000 skridt om dagen. Skal du opnå et vægttab så er det mest effektivt hvis du når 15.000 skridt om dagen. Det kan virker overvældende, men husk at det er alle skridt i løbet af dagen der tæller. Husk også at lidt har også ret - derfor må du ikke give op på forhånd. Sæt små mål for dig selv i starten, 5.000 skridt i de første uger og så fortsæt med at øge antal skridt hver uge, så føles forskellen ikke så stor!

Hvis du laver en konkurrence med dig selv om at nå lidt flere skridt hver dag, så er det en god motivationsfaktor.

 

Andre motionsformer med i regnskabet

Bare fordi du bruger en skridttæller og skal opnå mange skridt, så behøver du ikke at udelukke andre motionsformer. Det er muligt at "omregne" anden motion til skidt, så du kan følge med i regnskabet. Du kan regne med at motionsformer som cykling og svømning svarer til ca. 110 skridt i minuttet. Så vil du udelukkende cykle eller svømme hvad der svarer til 10.000 skridt, så skal du cykle eller svømme i 90 min.

Læs mere om: