hot yoga
Yoga

Hot Yoga - Bliv klogere på svedende yoga her!

5. august 2021
af Christina Bølling, Amanda Steensgaard og redaktionen.
Udgivet første gang 1. februar 2017 Foto: Shutterstock
Hot Yoga i et varmt lokale. Det lyder måske ubehageligt, men filosofien bag Hot Yoga er, at man dyrker det som i Indien, hvor yoga oprindeligt kommer fra, og at man i varmen er mere smidig, så man bedre kommer ud i yoga-stillingerne.

Pyha. Måske begynder du allerede at svede lidt ved tanken om at dyrke yoga i 40 graders varme? Det kan også være, at er du i forvejen er bekendt med at dyrke yoga i tropisk klima, og så lyder Hot Yoga måske meget fristende.

Uanset hvad kan du her blive klogere på yogaformen, hot yoga, som er tæt beslægtet med bikram yoga.

Hvad er Hot Yoga? Motion i 40 graders varme 

Hot Yoga foregår som sagt i varmt lokale, så sveden begynder hurtigt at pible frem.

Sved er kroppens måde at nedkøle sig selv på, og er altså ikke et tegn på, at kroppen forbrænder mere. Så når man dyrker Hot Yoga, er det varmen, der fremmer svedperlerne på panden og ikke nødvendigvis selve træningen. 

Men er det mere effektivt end andre yogaformer, hvis man for eksempel tænker på forbrænding?

Ifølge den amerikanske fitnessorganisation ACE er det altså lidt af en myte, at man forbrænder mere ved Hot Yoga. Det er fint, at folk nyder varmen, men kalorieforbrændingen er den samme ved Hot Yoga som ved mindre sved-dryppende yogaformer.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at øvelser i et varmt lokale kan være mere krævende, og du kan nemt komme til at dehydrere. Så det er vigtigt, at du drikker mere vand, end du plejer, når du dyrker yoga eller andet motion.

Forskel på Hot Yoga og Bikram yoga

Hot Yoga kan godt minde om Bikram Yoga, da begge yogaformer foregår i et opvarmet rum. Dog består Bikram af en række øvelser, der skal gentages, det gør Hot Yoga ikke.

En anden forskel er, at Bikram Yoga oftere er en smule varmere (max 42 grader) end Hot Yoga, der blot skal være varmere end almindelig stuetemperatur.

Hot_yoga_Bikram_sved

En fordel ved Hot Yoga er, at varmen øger blodgennemstrømningen i kroppen og er med til at smidiggøre muskler, sener og ledbånd og dermed modvirke skader.

Hvis du afprøver Hot Yoga vil du opleve, at kroppen drypsveder, og du får trænet din koncentration, koordination, balance og åndedrætsbevidsthed. 

Men er du helt ny ud i yogaens verden, foretrækker du måske at starte på stuegulvet derhjemme, før du udsætter dig selv for den høje temperatur. Hvis det er tilfældet, giver øvelsen De Fem Tibetanere en god introduktion til det at dyrke yoga. 

De Fem Tibetanere

De 5 tibetanere består af fem enkle yoga-øvelser, som du bruger 20 minutter på at lave hver dag. På den måde får du hurtigt en fornemmelse af, om yoga er noget for dig. Men hvis du har svært ved at finde tid hver dag, er et par gange om ugen bedre end ingenting. 

Nogle foretrækker af starte dagen med at lave øvelserne, andre nyder dem som et roligt afbræk om eftermiddagen, og nogle mennesker sover godt oven på øvelserne - her må man prøve sig frem.

Og sådan er det generelt med yoga. Det er en individuel praksis, og hvad der fungerer for den ene, føles muligvis ubehageligt for den anden. 

Øvelserne i De Fem Tibetanere kaldes for "riter" og er bygget på baggrund af den kinesiske, taoistiske tro på, at sygdom er et resultat af, at energistrømmen i kroppen er blokeret.

Det sker, hvis de to modsatte energier Yin og Yang, som sammen holder orden på den universelle livskraft, ikke er i harmoni med hinanden.

Sådan laver du yoga øvelserne

Det optimale er at lave 21 gentagelser af hver rite. Det anbefales dog at begynde med tre gentagelser af hver rite i den første uge, fem rotationer den anden uge, syv rotationer den tredje uge etc. Indtil du kan køre alle 21 rotationer i træk. 

RITERNE

Rite 1 - Jeg er i harmoni med mig selv

De_Fem_Tibetanere_Rite1

Stå oprejst og stræk armene vandret ud til siden. Drej rundt om dig selv i urets retning (fra venstre mod højre) i det tempo, der føles behageligt. Du bliver måske lidt svimmel, så drej kun så længe, som du kan holde det ud.

 

Rite 2 - Jeg lever bevidst ud fra mit centrum

De_Fem_Tibetanere_Rite2

I denne rite skal du lægge dig fladt på ryggen med armene ned langs siden og håndfladerne vendt mod gulvet. Løft hovedet op fra gulvet og træk hagen ned mod brystet, mens du løfter dine ben lodret op. Sænk herefter ben og hoved tilbage igen, så du ender i startpositionen. Indånd når du løfter hovedet og benene. Udånd når du sænker benene og hovedet.

 

Rite 3 - Ubegrænset energi strømmer gennem min krop

De_Fem_Tibetanere_Rite3
Den tredje rite er forholdsvis simpel. Sæt dig på knæene, så det kun er dine tæer og knæ, der rører underlaget. Placer dine hænder på baglåret, og træk hagen ned mod brystet ved at bøje hovedet fremover. Bøj derefter hoved bagover og svaj i din rygrad. Kør efterfølgende op til standardpositionen. Indånd når du bøjer dig bagover, og pust ud når du bøjer dig forover.   Rite 4 - Jeg er levende og stærk
De_Fem_Tibetanere_Rite4
I denne rite sætter du dig på gulvet med strakte ben. Sænk hagen mod brystet og ryk derefter hovedet så langt tilbage, som det kan komme. Løft derefter kroppen op i en ”bro”, ved at spænde i alle muskler. Slap herefter af i musklerne og kør din krop tilbage til startpositionen. I denne øvelse skal du løfte kroppen på en indånding og sænke den på en udånding.   

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Rite 5 - Min krop og mine tanker er fleksible

De_Fem_Tibetanere_Rite5
I den femte rite skal du ligge på maven. Sæt hænderne på yogamåtten ud for skuldrene og stræk dine arme, så kun dine tæer og hænder rammer underlaget. Bøj nu i hoften og før bagdelen opad, så din krop former en “pyramide”. Før derefter hoften ned mod jorden igen. Skift mellem de to stillinger. Du indånder, når du går ned og puster al luften ud, når du går op i “pyramiden”.