Sundhed

Børns sengetid påvirker mors helbred

af Anne Romanelli 11. november 2015
Det kan have betydning for en mors helbred, hvornår hendes børn bliver lagt i seng om aftenen, viser forskning.
Børn, som falder i søvn tidligt om aftenen, er fysisk sundere end andre børn – og deres mødre har også et bedre mentalt helbred end andre mødre.   Det viser ny forskning fra Murdoch Children's Research Institute i Melbourne, Australien.    - Så mødre, at putte jeres børn tidligt om aftenen er ikke kun godt for dem, men også for jer, siger forskningsleder Jon Quach til today.com og definerer ‘tidligt’ som ‘at børnene sover før kl. 20.30’.    Tidlig sengetid vigtigere end længden af søvnen   Forskerne har siden 2004 fulgt over 1000 australske familier og noteret sig børnenes sengetider, da de var hhv. 4-5 år, 6-7 år og 8-9 år gamle. Sengetiderne blev herefter sammenholdt med hhv. børnenes fysiske sundhed og mødrenes mentale tilstand.     Læs også: Din alder bestemmer, hvor meget du skal sove   Konklusionen var klar: Børn, der sov inden kl. 20.30, var sundere end børn, der sov senere. Og mødre, hvis børn sov inden kl. 20.30, havde det bedre rent mentalt end mødre, hvis børn sov senere.   Dette var i øvrigt tilfældet, uanset hvor længe børnene rent faktisk sov – det afgørende var, hvornår de faldt i søvn.    Mor kan geare ned, når børnene er puttet   Resultatet af undersøgelsen overrasker ikke Jon Quach:   - Det giver god mening, at når børnene er lagt tidligt i seng, så har mødrene også mere tid til at ’geare ned’, få andre ting ud af verden og føle, at hun har tingene under kontrol. Det gør, at mødrene ikke stresser, og det er godt for deres helbred – faktisk både mentalt og fysisk, siger han.    4 gode råd til at få børnene puttet tidligt   Forskningslederen anbefaler derfor følgende, hvis man vil have børnene til at ’geare ned’ om aftenen og sikre, at de kan falde tidligt i søvn:    • Sørg for, at børnene får rørt sig nok i løbet af dagen • Undgå skærmbrug efter kl. 19.00 • Lav ikke for vilde aktiviteter efter aftensmaden • Vær nærværende og hyg dig med børnene inden sengetid – så kan de gå til ro med en god fornemmelse i kroppen     Læs også: 

7 søde sengerutiner - der virker! 

Sådan får du dit barn til at blive i sin seng

Her er den bedste måde at få dit barn til at falde til ro

Flydende sengetider og for lidt søvn - sådan reagerer dit barn