Sundhed

Flydende sengetider og for lidt søvn: Sådan reagerer dit barn

22. april 2016
Mia Qvist Scheelsbeck, Aller Media
En fast sengetid og tilstrækkelig søvn er ekstremt vigtigt for dit barns udvikling, siger søvnekspert, som her forklarer, hvad der sker, hvis barnet ikke får nok søvn.
De fleste kender nok til, hvordan en nat med alt for lidt søvn kan virke ødelæggende dagen efter. Man er træt, uoplagt og laver måske en del fejl på arbejdet.  
  Søvnen er nemlig vigtig – og det er den i høj grad også for børn. Søvnen er faktisk grundlaget for, at barnet kan udvikle sig.   - Hvis dit barns søvn ikke fungerer, så stopper dit barns udvikling. Børn har brug for mere dyb søvn end voksne, fordi de skal udskille mere væksthormon, da de vokser. Så får barnet for lidt søvn, så stopper væksten også, forklarer Mikael Rasmussen, der er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel.   Få søvnekspertens råd til, hvordan du putter dit barn med succes >>   Børn udviser andre symptomer på søvnmangel   Når barnet sover, bliver alle de ting, han eller hun skal lære – både motorisk og kognitivt – konsolideret i hjernen og lagret i hukommelsen, og derfor er søvnen altså meget vigtig for, at barnet kan udvikle sig.   Børn, der får for lidt søvn, vil dog typisk udvikle andre symptomer, end vi voksne kender til.   - De får en mere hyperaktiv adfærd og bliver mere udadreagerende og aggressive, siger Mikael Rasmussen, der også peger på, de kan få sociale problemer.   - Mange børn, som får en ADHD-diagnose, får simpelthen for lidt søvn. De udviser samme symptomer som fx en hyperaktiv adfærd og sociale problemer, siger Mikael Rasmussen.   Forældrene har ansvaret   Han understreger, at det er ekstremt vigtigt, at man som forælder har styr på barnets søvn.   - Der er rigtig mange forældre, der ikke respekterer rammesætningen omkring børns søvn. De lader sengetiderne flyde og går på kompromis. Børnene kommer simpelthen ikke i seng i ordentlig tid. Man har mistet forståelsen og respekten for søvnen, og der skal ikke mange timers manglende søvn til, før barnet begynder at vise de symptomer, forklarer Mikael Rasmussen.   Han peger på, at gode putteritualer i en fast ramme, en fast sengetid og ro inden sengetid kan hjælpe børnene over i søvnen i rette tid om aftenen. Og så skal forældrene tage ansvaret for det.   Må barnet sove hos mor og far? Få svaret her >>   - Det er hamrende vigtigt, at du som forælder er i stand til at skabe gode soverutiner for dit barn. Det handler om faste rutiner, og at der er et repetitivt handlemønster, der giver associationer ind i hjernen om, at det snart er sengetid. Det er alt fra fælles aftensmad, et varmt bad, varm mælk, som indeholder tryptofan, der bliver til søvnhormonet melatonin, at dæmpe lyset, give et sovedyr, synge en sang eller læse en historie. I bund og grund handler det om nærvær, nærvær, nærvær, siger Mikael Rasmussen.   Faste sovetider også vigtige i weekenden   Ifølge Mikael Rasmussen er det vigtigt, at de faste sovetider bliver overholdt – også i weekenden.   - Man har et søvnvindue på 15-20 minutter, hvor man ved, barnet er til at putte. Søvnvinduet styres af døgnrytmen, og hvis du passerer det, må du typisk vente 20-40 minutter, før der igen kommer et søvnvindue. Så jo mere regelmæssig, man kan være, desto bedre, for man skal passe på med, at barnet ligger for længe vågent i sengen, siger søvneksperten.   Barnet skal helst blive i sengen   Hvis man alligevel ikke får ramt det famøse søvnvindue, og putningen ender med at trække ud, er Mikael Rasmussens råd, at man ikke tager barnet op fra sengen.   - Der er store forskelle på børn, og et barn skal aldrig græde sig i søvn. Men når man tager barnet op, han han/hun ’vundet’, og barnet ved, at hvis han/hun gør det dagen efter, bliver det taget op igen. Så trøst barnet, hvis det er uroligt og læs evt. en godnathistorie mere. Det bedste er, at de selv kan lære at falde i søvn, slår søvneksperten fast.   Sådan får du dit barn til at blive i sin seng >>   Her får du et overblik over, hvor mange timer hver nat dit barn faktisk skal sove:   2-12 måneder: Mellem 9-12 timer om natten og 2-4 timers lur. 1-3 år: Mellem 10-11 timer om natten og 2-3 timers lur. 3-5 år: Mellem 11-12-timer om natten og måske en enkelt times lur eller ingen i løbet af dagen. 6-12 år: Mellem 9-11 timer om natten. 13-18 år: Mellem 8-9 timer om natten.   7 søde sengerutiner - der virker!:

7 søde sengerutiner - der virker!

Et felt frem! På mine sønners dør hænger et kort med felter og en lille actionfigur, der er fastgjort med ‘elefantsnot’. Hver morgen får mine sønner så lov til at rykke figuren et felt frem, hvis de er blevet i deres seng – og når de når frem til det sidste felt, får de en lille belønning. Vi startede med 5 felter til vores 3-årige og 10 felter til vores 5-årige, og hver gang de når til enden af kortet og skal starte forfra, kommer der et ekstra felt på. Tricket kan også bruges til andre ting som f.eks. at rydde op eller spise deres grøntsager! Forældretip på Parents.com
Hold dig bare vågen – i din seng… Min 5-årige datter fik besked på, at hun da godt måtte være vågen, så længe hun blev i sin seng! På den måde lod jeg også hende få en ‘sejr’, nemlig at jeg jo på sin vis ikke bestemte, om hun skulle sove eller ej. Det virkede helt perfekt. Hun faldt selvfølgelig i søvn næsten med det samme af at ligge dér i sengen – uden at vi skulle igennem en konflikt. Forældretip på Parents.com
En magisk sengetid   Jeg har hængt en mase selvlysende stjerner op på loftet i min søns værelse. Når det er sengetid, opfordrer jeg ham bare til at ligge og tælle stjernerne. Det virker hver gang! Forældretip på Parents.com
En kort, en lang Min datter og jeg har haft en del konflikter omkring sengetid, da hun altid gerne vil have læst en historie, som hun selv vælger. Men nogle gange bliver det senere end andre, før hun er klar til at blive puttet, så der ikke er så lang tid til at læse i. Jeg har derfor organiseret bøgerne på hendes bogreol efter længde. Så kan jeg fortælle hende, hvilken hylde hun må vælge en bog fra, og alle er glade og tilfredse. Det kan også få hende til at blive hurtigere færdig med aftenrutinen, hvis jeg lokker med, at der måske kan blive tid til en bog fra hylden med de lange historier. Forældretip på Parents.com
Monstre, gå væk! Hvis vores børn er bange for at gå i seng, fordi de har uhyggelige tanker om monstre eller andet, så lader vi som om, at vi laver afspærringer for alt det uhyggelige, så det ikke kan komme ind på værelset. Det gør vi f.eks. ved at lege, at vi stabler en masse fantasibjerge i alle hjørnerne, som er lavet af lego, bamser eller andre gode ting. Det får vores børns tanker over på de gode ting i rummet, så de kan sove trygt. Forældretip på Parents.com
Kapløb med tiden Jeg sætter æggeuret til et vist antal minutter inden sengetid, hvor min datter og jeg så har det sjovt med at se, om hun kan nå at få børstet tænder, tisset, få nattøj på og ligge sig under dynen i tide. Jeg sørger selvfølgelig for, at der altid er nok tid, så det ikke kører op i en spids, og hun elsker konkurrenceelementet ’kan jeg nå ind i min seng, inden uret ringer?’. Forældretip på Parents.com
Fribillet Jeg har haft held med at lave en fribillet til min søn, som han får lov til at bruge 1 gang (og kun 1), når han først er lagt i seng. Det giver ham lov til at stå ud af sengen én gang for f.eks. at få et glas vand eller et kram. Men efter dét skal han blive i sengen. Forældretip på Parents.com Læs også: 10 tricks til at få din baby til at sove