Vintermotion
Motion og øvelser

3 sjove former for vintermotion

Vintermotion er ikke altid så nemt at overskue. Orker du ikke dyrke udendørs motion om vinteren, så læs med. For du kan nemlig lettere komme af med de ekstra kilo, som du har taget på i julen, hvis du bevæger dig i kulde. Her får du tre sjove og hyggelige former for vintermotion.

3 former for vintermotion, som du kan dyrke lige nu 

Savner du inspiration til vintermotion, så kig med her.

På skøjter med veninderne

Måske kan du huske din barndoms vintre, hvor du morede dig med at stå på skøjter med veninderne. Men skøjter hører ikke kun barndommen til, for det er også sjovt at skøjte som voksen. Det giver god balance og styrke i mave, ryg og ben, fordi du er nødt til at have en stabil holdning, hvor du spænder let op i mave og ryg og lader dine ben arbejde. Hvis du er nybegynder, så hav en veninde med, der er god til at stå på skøjter, og som du kan holde i. I en skøjtehal er der også en bande (rækværk, red.), som du kan holde i. En time på isen giver rigtig god træning af både muskler og kondition. Man kan blive lidt øm efter at have løbet på skøjter, fordi man får brugt sine muskler meget og på en anden måde, end man er vant til.

 

Kender du en, der elsker SØNDAG? Giv hende et abonnement på SØNDAG i julegave - fra 150 kr. >

Vintermotion kan også være en gåtur

Der findes intet, der hedder dårligt vejr, kun dårlig påklædning – sådan lyder et velkendt ordsprog. Så når du skal ud og gå om vinteren, skal du klæde dig varmt og efter vejret. Er det glat i føret, kan du anskaffe dig et par snekæder eller pigsåler, som du kan sætte på dine vinterstøvler, hvis ikke de er skridsikre nok. Det er ikke kun hyggeligt at gå en tur i en vinterklædt skov med en rygsæk fyldt med kiks og varm kakao, men det giver også god motion, især hvis du går i sne. At gå i sne svarer nemlig til at gå i løst sand om sommeren. Ligesom sandet yder sneen modstand, når du går, så du sætter din forbrænding i vejret. Du kan desuden øge din forbrænding ved at sætte dit tempo op, eller ved at vælge ruter med mange bakker. At svinge med armene, mens du går, er også godt for din forbrænding. Hvis du går 10.000-20.000 skridt på din tur, får du de samme helbredsmæssige fordele, som hvis du dyrker anden fysisk aktivitet i mindst 30 minutter.

 

LÆS OGSÅ: Vintermotion – 5 gode råd til at holde motivationen

Find skiene frem

Hvis vi er så heldige at få sne, er den også helt perfekt til vintermotion. Hvis du har lyst til at stå på ski, og enten aldrig har prøvet det, eller vil genoptage din ungdoms vintersport, er det aldrig for sent. Dog er det en god idé at få instruktion af en skiinstruktør og købe udstyr i en skibutik, hvor man kan blive vejledt. I flere danske skove er der lavet løjper, som man kan benytte sig af, og nogle steder er der også lysløjper, så man eksempelvis kan stå på ski før eller efter arbejde, når det er mørkt. Er du mere til slalom, findes der også skibakker med kunstig sne, som du kan finde på nettet. Både langrend og slalom kan give god motion – du får du brugt alle kroppens muskler ved langrend, og det gør du ikke ved slalom, hvor du mest får styrket musklerne i benene. Skigymnastik er vigtigt, for når du er veltrænet og smidig, kommer du ikke så nemt til skade ved fald. Som nybegynder kan det ikke undgås, at man falder. Det er især vigtigt at få styrket lårmuskler og musklerne omkring knæene, fordi knæ er meget udsatte for skader, når du står på ski. 

Læs mere om: