Kost og helbred

Ser du din mad?

Hurtige slankekure, hvor man lynhurtigt får smidt et par kilo, er ikke altid lig med et varigt vægttab. Men din holdning til dét, du spiser, og måden du spiser på, såkaldt mindful spisning, kan være vejen frem.

Vi har hørt om mindfulness, når det gælder om at håndtere stress. Men nu er mindfulness også blevet et begreb indenfor vægttab. Ideen er, at man skal være mere bevidst og nærværende i forhold til mad og spisning, for dét at tabe 10 kilo handler ikke blot om, hvor mange kalorier, man spiser. Men også om grundlæggende at ændre sit forhold til mad og sine madvaner.

Læs også SØNDAGS ekspert i sund mad, Gitte Heidis, bud på en slankekur uden sult

Ideen om  mindful spisning stammer fra Sverige, hvor læge og forfatter, Åsa Palmkron Ragnar, har udviklet et vægttabsprogram. Programmet findes som et otte ugers betalingskursus på nettet (se evt link til programmet længere nede i artiklen) og bygger på kognitiv adfærdsterapi og mildfulnes, der betyder, at man bliver meget mere bevidst om den mad, man spiser.

- For mange sker der dét, at de spiser mad pr. automatik. Vi køber det samme mad i de samme butikker. Forbereder maden, som vi plejer, og spiser den uden at tænke nærmere over det, fortæller Åsa Palmkron Ragnar.

Men ifølge Åsa Palmkron Ragnar kan man ved hjælp af otte trin ændre sin tankegang og undgå overspisning. Læs mere om mindful spisning på Åsa Palmkron Ragnars blog mindfuleating.nu hvor du også kan finde lækre slankende og sunde opskrifter.

Otte skridt til Mindful spisning

  1. BESLUTSOMHED

Beslut dig for, om du vil tage dig eller ej en gang for alle og hold fast. Så undgår du evig dårlig samvittighed.

  1. NYSGERRIGHED

Et sukkerkick eller et godt måltid får os til at få det bedre – et kort øjeblik.Men tænk over, hvorfor du har lyst til at græde. Hvilke ubehagelige følelser er det, du forsøger at skubbe væk?

  1. TÅLMODIGHED

Pas på med dit umiddelbare behov for hurtigt at tilfredsstille din mave, der skriger på en bolle. Optræn din tålmodighed, så du kan stå fast.

  1. LYDHØRHED

Hvad siger dine tanker? Lyt til dem? Fremfor at skubbe dem væk. Hvad er det, der gør dig urolig og giver dig lyst til at spise?

  1. HELIKOPTERSYN

Når du får trang til sukker, så observér, at din trang er der. Betragt trangen udefra og giv slip på følelsen.

  1. ACCEPT

Visse situationer, som fødselsdage, fester, helligedage, er lig med fristelser. Accepter at lysten til kage og lækkerier kommer ved disse lejligheder.

  1. ÅBENT SIND

Hvilke nye og sunde madvaner, kan du finde på? Led efter nye tanker og ideer.

  1. VENLIGHED

Vær venlig overfor dig selv. Opsøg personer, steder og situationer, som du får det godt af.

 

 

 

 

 

 

Læs mere om: