Lider du af fibromyalgi?
Kost og helbred

Lider du er fibromyalgi?

Kender du til fibromyalgi? Måske lider du endda selv af sygdommen? Læs, hvad der kendetegner fibromyalgi, og få fem gode råd til ting, du skal være opmærksom på, hvis du har sygdommen.

Kender du fibromyalgi?

Fibromyalgi er en reumatologisk sygdom, der kendetegnes ved kronisk smertetilstand i muskler, sener og led, træthed samt nedsat fysisk udholdenhed. Forskning har vist, at årsagen til fibromyalgi kan skyldes overfølsomhed og forandringer i centralnervesystemet, der består af hjernen og rygmarven. Der forskes stadig i, hvordan sygdommen kan behandles mest optimalt, men ifølge den islandske reumatolog, Arnór Víkingsson, er den rigtige behandlingsstrategi langt fra fundet endnu.

Sygdommen medfører stivhed og smerter i muskler og led, og derudover kan der være tale om symptomer som overfølsomhed for kulde, tarm- og blæreirritation, uro i benene, muskelsvækkelse, samt prikken og følelsesløshed. Der kan være gode og dårlige dage, og smerterne, der ofte er diffuse, varierer i intensitet.

LÆS OGSÅ: Fibromyalgi er en sygdom, som oftest rammer kvinder. Se eksempler på fire andre sygdomme, som vi kvinder også skal være opmærksomme på 

5 råd til dig, der lider af fibromyalgi:

1. Husk søvn og afslapning. Naturlig søvn og generel afslapning er vigtigt for at reducere yderligere belastning på krop og sind.

2. Undgå fysisk belastning. Mennesker med fibromyalgi kan ikke klare den samme form for fysisk belastning som andre. De kan f.eks. få kraftige smerter alene ved at sidde længe.

3. Undgå psykisk belastning. Alle former for mental stress kan føre til dårlig søvn og øgede fysiske symptomer i form af smerter. Det er vigtigt at reducere den mentale belastning så meget som muligt.

Kender du en, der elsker SØNDAG? Giv hende et abonnement på SØNDAG i julegave - fra 150 kr. >

4. Tilpas fysisk træning. Mennesker med fibromyalgi kan ”ikke bare” starte til crossfit eller tage cyklen på arbejdet. Alle former for træning, motion og bevægelse er godt, men den skal doseres korrekt hos mennesker med fibromyalgi. Motionen skal gradueres meget langsomt, styrketræning må kun bestå af meget lette løft, og generelt må træningen ikke forårsage øgede smerter. 

5. Overvej undervisning. Mennesker med fibromyalgi, og deres nærmeste, kan få meget gavn af at blive undervist i selve sygdommen, og hvordan den kan tackles.

Kilder: Dv.is og Gigtforeningen.dk

Læs mere om: