Det kan være svært at bevare fokus, når der altid liiige er 1000 ting, der skal ordnes. Se her, hvordan du bliver bedre til det ...

Elsk din krop

Sådan bliver du bedre til at fokusere

Rigtig mange af os har svært ved at holde fingrene fra smartphonen og computeren på jobbet, fordi det er så fristende at få ordnet en masse små ærinder. Læs her, hvordan du bliver bedre til at fokusere på dét, du er i gang med …

Tjekke facebook på jobbet. Bestille tid hos tandlægen. Besvare en sms. Arrangere en aftale. Og alt midt i arbejdstiden eller i hvert fald imens, du egentlig burde koncentrere dig om noget andet. Lyder det bekendt? Det vil det nok gøre for de fleste, og selvom man jo indimellem er nødt til at få ordnet nogle praktiske ting i løbet af dagen, så vil det for langt de fleste gælde, at der sagtens kunne skæres lidt ned i de mange afbrydelser, vi skaber for os selv.

På de korte og lange bane
Dét mener i hvert fald Dorthe Rindbo, forfatter og coach med speciale i personlig planlægning og effektivitet. For selv om det på den korte bane giver en dejlig tilfredshed at bestille en fødselsdagsgave på nettet midt i, at man skriver en rapport, så går det ud over koncentrationen og evnen til at fokusere, når vi hele tiden "lige" skal et eller andet.

Evnen til at være koncentreret er nemlig noget, vi træner ved at gøre netop dét - altså fokusere på det, vi er i gang med - det er ikke noget, vi er født med. Derfor undergraver du faktisk din koncentrationsevne, når du hele tiden lader dig distrahere. Og gevinsten ved at kunne koncentrere sig er faktisk ikke så dårlig: Undersøgelser viser, at koncentration og fordybelse giver os en belønning i form af en behagelig følelse og tilfredshed med os selv. Andre undersøgelser viser, at personer, der er gode til at fordybe sig, også er mere lykkelige end andre.

Monotasking vs. multitasking
Så hvordan griber man det an, hvis man gerne vil være mere fokuseret? Dorthe Rindbos metode går ud på, at man ser sig selv i øjnene og beslutter sig for at skabe nogle rammer, som får arbejdsdagen til at fungere:
"Helt konkret vælger du én arbejdsopgave, som du vil arbejde med, og lægger alt andet til side - dvs. du monotasker i stedet for at multitaske. Inden du går i gang, beslutter du, hvor lang tid du vil bruge på opgaven - er det 15 minutter eller en time? I det tidsrum sidder du kun med den ene opgave og fokuserer udelukkende på den. Du sætter din telefon på lydløs og lukker din mail.

Sørg også for, at du har fundet alt det frem, du skal bruge - en typisk fælde er nemlig, at man lige skal på nettet for at finde noget, og undervejs falder man over en spændende nyhed eller ser, at der er tikket en mail ind fra en veninde (og så er man allerede på gale veje). Når tiden er udløbet, afslutter du opgaven eller de dele af den, som du er færdig med og holder en pause - eventuelt kan du også give dig selv en belønning i form af en kop kaffe eller et stykke chokolade."

Hold pause i pausen
Er man i den situation, at man arbejder med f.eks. undervisning eller pleje & omsorg, sidder man af gode grunde ikke på en kontorstol dagen lang. Der er det typisk i pauserne, man vil gribe smartphonen, klare småting og tjekke Facebook. Er det et problem, eller skal man prioritere at drikke kaffe med sine kolleger fremfor at sætte sig ud på toilettet og sms'e?

"Vi har brug for at holde pauser, hvor vi ikke "skal" noget, og hvor der ikke skal hakkes punkter af på en to
do-liste. Hvis du bruger dine pauser på at ordne alle mulige småting, er det det samme som ikke at holde pause. Og rent faktisk er netop det at holde pause fra dit arbejde en af forudsætningerne for, at du kan koncentrere dig og være fokuseret, når du igen "er på", siger Dorthe Rindbo og fortsætter:

At køre på tom tank
"Der er undersøgelser, der viser, at kun en ud af fire holder en pause i løbet af dagen - og det er frokostpausen. Hele 40 procent synes ikke, at der er tid til at holde flere pauser end den. Det svarer til at køre på en tom tank, og mange gange betyder det, at man ender med at lave flere overspringshandlinger, fordi man har brug for at koble fra. Jeg plejer at sige, at du skal huske at "holde pause i pausen" - dvs. at du skal holde HELT fri og betragte de 15-20 minutter, du har, som en miniferie eller et lille retreat, hvor du laver noget helt andet."

Så i virkeligheden er det her, du skal starte - uanset hvad du arbejder med. Du skal beslutte dig for at holde nogle faste pauser i løbet af din arbejdsdag, hvor du lader op og sludrer om løst og fast med dine kolleger. Og når du arbejder, så arbejder du og løser dine opgaver en ad gangen uden svinkeærinder. Det kræver en beslutning, for internettet og telefonen er forbasket fristende - men det er dig, der bestemmer! Jeg er i hvert fald selv klar til at lægge stilen om og vikle mig ud af internettet og min private to to-liste - og hvem ved, måske kan vi skabe en ny trend med at holde faste kaffepauserer, hvor vi hyggesnakker med hinanden - in real life vel at mærke!




Læs mere om: