Foto: Pantherstock
Amning

Sådan får du og din baby mest ud af amningen

Mange mødre mister nærværet med deres baby, når de ammer, fordi den mentale emhætte larmer for højt. Men det kan trænes. Ved hjælp af simple øvelser styrker du ikke kun båndet til barnet, men også din egen hjerne.

Følgende indlæg er skrevet af Rikke Østergaard, forfatter til bogen 'Sluk Emhætten – Træn din hjerne og træf bedre beslutninger'.

For meget larm og for lidt nærvær

Båndet mellem mor og barn bliver kickstartet, mens barnet er inde i maven. Når barnet er født, er ammestunden en vigtig tid, hvor nærværet mellem mor og barn bliver styrket yderligere.

Kroppen hjælper processen ved at udskille ammehormonet oxytocin, og belønner derved mor for at skabe den stille stund med barnet. Oxytocin bliver også kaldt for amme- eller kærlighedshormonet og kan skabe en lykkefølelse i kroppen hos mor.

Men sidder mor med tankemylder, bekymringer eller forholder sig til alt, hvad der foregår ude i verden omkring hende via de sociale medier, imens hun ammer, fremkalder hun stresshormonerne kortisol og adrenalin.

Det forhindrer hende i at kunne være nærværende med sit barn. Derudover forhindrer det hendes egen krop i at blive ladt op, så den kan klare afbrudt nattesøvn og alle de nye rutiner, der er forbundet med at blive mor.

Amning: For lidt eller for meget mælk - dét kan du gøre!

Hvordan stopper du larmen?

Først og fremmest lægger du mobilen væk, mens du ammer og flytter fokus fra omverdenen til båndet mellem dig og dit barn.

Amning: Sådan undgår du at baby gylper

Dernæst flytter du fokus fra tankerne, som drøner rundt i dit hoved og flytter fokus til babyen. Mærk hvordan din baby trækker vejret og læg mærke til dit eget åndedræt.

Oplev hvordan både din krop og dit barns krop bevæger sig i takt med, at i trækker vejret. 

Ryger dit fokus tilbage til dine tanker, så giv dig selv fri for en stund. Giv tankerne lov til at være der, men lad dem ikke have magten over dig.

Gode råd når amning gør ondt

Træn din hjerne til at flytte dit fokus til åndedrættet og accepter at tankerne kommer og går.

Træn dit nærvær med mentaltræning

Ved at træne dit nærvær med barnet, træner du også din hjernes interoception. Det er din hjernes evne til at kunne mærke din krop. Den evne forsvinder ved stress – men styrkes under nærvær med barnet.

Din krop fortæller dig, hvordan du har det, og når du er god til at mærke dig selv, er du naturligt også bedre til at mærke dit barn og dets behov. Det skaber tryghed hos barnet og styrker jeres nærvær.

Hvad må jeg spise, når jeg ammer?

Du vil samtidig få styrket din evne til at holde fokus og flytte fokus fra tankemylder til at mærke kroppen og dit barn. Det er altså en win-win. Dit barn få øjeblikkelig gavn af dit nærvær, men du gavner også dig selv, dit immunforsvar, din fokus evne og din interoception.

Se tiden med amning som en unik chance for at træne din evne til nærvær og slukke den mentale emhætte.

Her kan du købe alt til din amning >>

Om bogens forfattere

Rikke Østergaard er sociolog og mor til en dreng og en pige på hhv. 6 og 1 11 år. Hun arbejder til dagligt som mentaltræner og foredragsholder. Ulrich Kirk er Hjerneforsker, Lektor på SDU og ekstern lektor på CBS, Ulrich er far til 2 drenge på 3 og 5 år samt en nyfødt pige.

Se mere på: Slukemhætten.dk eller på Facebook via: Sluk Emhætten

Bogen 'Sluk Emhætten – Træn din hjerne og træf bedre beslutninger' udkommer den 7. april 2016, men kan købes i forsalg på hjemmesiden.

Læs også:

Gør amning virkelig dit barn klogere?

Dine spisevaner i graviditeten kan påvirke amningen

Undgå DENNE type amme-bh'er

Sundhedsstyrelsens anbefalinger om amning

Dét skal du vide om modermælkserstatning

Sjove mor-citater:

SJOVE mor-citater