Desserter

Er du havregrynsspiser? Så spis bare løs (men pas på, hvad du putter ovenpå)

Du kan roligt snuppe en portion havregryn om morgenen, for det holder dig mæt i lang tid, og påvirker ikke dit blodsukker i samme grad som fx et stykke hvidt brød. Men pas på , der er nu alligevel faldgruber, der gør din havregryn mindre sund.

Der er mange gode grunde til at begynde sin morgen med en portion havregryn. For det første er det fuldkorn, hvilket vil sige, at det bliver fordøjet langsommere end f.eks. et stykke hvidt brød. Dermed påvirker det ikke dit blodsukker i samme grad, og så holder fibrene dig mæt i længere tid. For det andet får du også godt med vitaminer og mineraler, bl.a. B-vitamin og jern.

 

Men, men, men – om morgenhavregryn er sundt for dig eller ej, afhænger helt af, hvad du spiser til. Øser du f.eks. sukker ud over den eller dynger den til med rosiner, så får du måske lige lovlig mange kulhydrater, og derfor kan det være en idé at skrue lidt ned her. Tænk også på, om du måske kan få lidt fedt og protein samtidig ved f.eks. at lave havregrød på mælk i stedet for vand.

Få 8 numre af femina fra kun 229 kr - ingen binding! Få vores tilbud her

Og når du vælger havregryn, skal du så vælge de grovvalsede eller de finvalsede? Hvis du gerne vil tabe dig, er der noget, der tyder på, at du skal vælge de grovvalsede. Ifølge Politiken.dk har en undersøgelse vist, at en gruppe drenge småspiste 35 % mindre i løbet af formiddagen, når de fik grovvalsede havregryn frem for finvalsede.

Kilde: WomensHealthmag.com

Få opskriften på morgengrød i slank og sund udgave her

Få opskriften på morgengrød med blandede bær og ahornsirup her

 

 

Læs mere om: