Aftensmad

Biryani med lam og spinat

af Susanne Palmqvist 16. december 2011
Foto: Anders Schønnemann
Biryani er en rigtig indisk fest-ret lavet på de gode basmatiris. Den skal have en gylden farve og være fyldt med duftende krydderier, frugter og nødder, der lyser som små juveler. Den kan laves vegetarisk eller med lam eller kylling. Biryani smager næsten lige så godt kold, så det gør ikke noget, portionen er stor.

(4-6 personer)400-500 g lammekød (culotte eller inderlår)1 løg i tynde ringe2 fed hvidløg, finthakkede1 lille rød chili, fintstrimlet200 g frisk spinat (eller 250 g optøet helbladet)2½ spsk. olie6 hele nelliker4 stk. hel kardemomme3 tsk. garam masala (indisk blandingskrydderi)2 tsk. gurkemeje100 g abrikoser i småterninger1½ dl rosiner75 g usaltede pistacienødder3 dl basmatiris5-7 dl varm hønse- eller grøntsagsbouillon (terning + vand)250 g (1 pose) friske, rensede grøntsager i små stykker, f.eks. porre, courgette, gulerod, rød peber (fås grydeklar i supermarkeder)salt og peberPYNT:evt. frisk korianderGør alle ting klar: Skær kødet i ret små terninger. Skær løget i skiver, og hak hvidløg og chili. Skyl og slyng spinaten. Gør krydderier, abrikoser, rosiner og pistacienødder klar. Skyl risene, og lad dem dryppe af. Lav bouillonen.Varm olien op i en stor gryde/wok, og steg løget lysebrunt. Tag det op. Brun kødet godt sammen med hvidløg og chili. Tag det op. Steg risene med alle krydderierne, og vend grøntsager, kød og stegte løg i. Hæld 5 dl bouillon over, og bring det i kog. Læg et tæt låg over, og lad det simre ved svagere varme i ca. ½ time. Hæld evt. mere væske ved undervejs (det må ikke koge helt tørt). Vend frugter, nødder og spinat i, og lad det koge med i 5 minutter (spinat fra frost skal være optøet og koge med i ca. 10 minutter). Smag retten til med salt, peber og evt. mere garam masala. Pynt evt. med frisk koriander, og servér straks.Prøv også: Stegt perlehøne med sellerisalat