Selvudvikling
9. april 2019

I 1990’erne var dette amerikanske plus size-magasin lige så stort som Vogue

Mode hed plus size-magasinet, der stik imod tidens trend, var en kæmpe succes i slutningen af 1990’erne. Vi tager på en rejse tilbage.
Af: Christina Forsberg
Mode hed det populære plus size-magasin tilbage i slut 1990'erne

foto: Mode, Nancy LeWinter og Julie Lewit-Nirenberg

I Danmark har vi Magasinet Q – Kvinder med Kurver, som du selvfølgelig kender, men kigger man ud over magasin-landskabet generelt, er der ikke mange modemagasiner for plus size-kvinder at lade sig inspirere af. Og kigger vi over Atlanten – og endda skruer tiden tilbage til de fedtforskrækkede 1990’ere, hvor The Heroin Chic-look (med Kate Moss i spidsen) var hottere end hot – var det heller ikke lige et magasin, der hyldede de kvindelige kurver, man havde troet, blev en kæmpe succes.

Men dét blev Mode, der blev lanceret i 1997 af de to magasin-kvinder, Nancy LeWinter and Julie Lewit-Nirenberg. Faktisk blev det en gigantisk succes. Som blev sammenlignet med fyrtårnet Vogue – bare for plus size-kvinder.

https://imgix.femina.dk/mode_kvinder.jpg

LeWinter og Lewit-Nirenberg husker, at de undrede sig over, hvor ensporede udbuddet af modemagasiner var.

- Men det var ikke fordi, at vi opfandt den dybe tallerken. Vi stillede bare spørgsmålet: ”Hvorfor skal alle kvinder ikke fortjene at få den samme grad af inspiration, ideer og styrke som andre kvinder får?” Vores mål var at tale til alle kvinder.

Læs også: Emme var den første plus size-model i 1990'erne - for nyligt gik hun catwalk i New York

De to kvinder byggede videre på ideen og fandt en større finansiel støtte, ligesom de hev fat i alle deres kontakter fra de mange år i magasin-branchen. Fra fotografer og stylister til makeup-brands og designere. Og til deres glæde og overraskelse var der mange i deres netværk, der var interesseret i at lave et højkvalitets-magasin med lækre modesider målrettet den kurvede kvinde. Også skønhedsbrandet Revlon var helt med på ideen og indrykkede annoncer. Desuden benyttede de den kurvede model Emme i en af deres store kampagner.

Handler jo ikke kun om mode

Den første forside skulle være noget helt særligt. Det var hverken LeWinter eller Lewit-Nirenberg i tvivl om. De valgte en relativt ukendt model, iførte hende en klar gul, top-moderne jakke, og da hun kastede hovedet tilbage i et glædessmil og bare begyndte at grine, vidste de to stiftere, at det handlede om andet end mode.

https://imgix.femina.dk/forside_modemagazine.jpg

Læs også: Så mange plus size-modeller indtog modeugen i New York

- Det var også et spørgsmål om godkendelse, om at blive styrket og opmuntret. Det var en revolution, der startede for de kvinder, der aldrig var blevet fortalt, at de så godt ud – eller kunne komme til at se godt ud. Det handlede ikke så meget om at hylde kurver, men om at hylde kvinder og mode.

Da stjerne-stylisten Susan Moses så den glade forside og et modemagasin, der tog sit emne seriøst, var hun ikke et sekund i tvivl om, at hun ønskede at arbejde for dem – og hun blev fast leverandør til Mode – bl.a. med denne cool forside af Queen Latifah:

https://imgix.femina.dk/anden_forside_mode.jpg

Og det var netop sexede og vovede forsider som denne, der bl.a. var med til at give Mode den store berømmelse og succes. Stifterne var bl.a. i The Oprah Winfrey Show, hvor de var værter for et plus size-show, Mode afholdt også en model-konkurrence og blev i 1997 kåret som bedste nye magasin-lancering af Adweek.

Alle kvinder betyder noget i modebilledet

Stylisten Susan Moses husker tiden således:

- Vi kom der med hjertet i vores hænder. Vi var parate til at vise verden, at alle kvinder betyder noget i modebilledet. At mode ikke er ekskluderende, den er for alle. Nancy LeWinter and Julie Lewit-Nirenberg var visionære. De tillod os at være virkelig kreative. Vi fotograferede modesager på Costa Rica og i dyre ejendomme på Manhattan. Der var ingen grænser. De behandlede dette magasin, som var det Vogue. Du så stoltheden og glæden på hver en side.

Herunder en modeside stylet af Susan Moses:

https://imgix.femina.dk/modesag_mode_susan_moses.jpg

Da Versace sagde ja til Modes forespørgsel om at lave plus size-tøj til modesager for dem - og stormagasinet Neiman Marcus efterfølgende oplyste, at de ville sælge dette plus size-tøj, var succesen virkelig til at tage og føle på. Modellerne elskede at arbejde for magasinet, læsertallet var på 600.000, og der var ti årlige udgivelser. Men efter fire år sluttede eventyret.

Læs også: Er den her størrelse virkelig plus size i modeindustrien?

Mørk tid for plus size-mode

Da flyene 11. september 2001 kastede deres – bogstavelig talt – mørke skygger over byen, var det også enden på den økonomiske støtte fra Freedom Publications, der havde støttet Mode finansielt med 50 %. De turde simpelthen ikke blive i NYC. Det blev begyndelsen på enden for Mode, for de kunne ikke klare sig uden denne støtte. Så 16. oktober 2001 udkom det sidste magasin.

- Det var en sorgfuld periode for os, for NYC især, og økonomien gik også en hård tid i møde. Flere plus size mærker lukkede, og der var ikke råd til annoncering, husker LeWinter, der også mener, at hendes sorg over, hvad der var sket i NYC, overskyggede hendes tab af Mode. Og hun mindes kun de fire år med plus size-magasinet som en fantastisk rejse.

- For pokker, vi var nævnt i et spørgsmål i Trivial Pursuit! Tænk, at være så stor en del af kulturen, at man optræder i TP …

Mode støttede plus size-industrien og hjalp den med at vokse. Og det helt store spørgsmål, som LeWinter også stillede sig selv tilbage i 1997, er: ”Hvorfor bliver plus size-kvinder ikke værdsat i moden? Hvorfor er plus size-kvinder henvist til at være ”de andre” i butikker?

Hun mener desværre ikke, at der er sket den fremgang, som hun havde håbet på.

- Jeg synes, at vi ændrede synet på plus size kvinder totalt dengang, men da vi lukkede, vendte hele industrien tilbage til udgangspunktet. I dag har vi bl.a. Ashley Graham til at kæmpe for sagen, og det er skønt, men jeg ville ønske, at det var nemmere for plus size-kvinder at klæde sig på hver morgen. Der skulle være flere valgmuligheder og mere inspiration.

Læs også: Der er SÅ mange slags skønhed

Vil Mode genopstå?

På spørgsmålet om Mode vil genopstå, svarer stylisten Susan Moses, at hun er klar.

- Der er stadig masser af kvinder, der kæmper med krops-problematikker. Der er stadig kun meget få kurvede kvinder, der stiller sig frem i mediebilledet, og jeg tror, der ville være mange annoncører klar.

LeWinter er ikke helt så sikker. I hvert fald ikke på formatet for Mode.

- Jeg tror ikke helt på magasin-formatet mere. Men et site ville helt sikkert kunne gøre det, det er der, de unge finder inspiration.

Tiden vil vise om Mode genopstår som et site eller et magasin – vi hepper på begge!

https://imgix.femina.dk/call_to_action/curvy_kandi_cta2.png

Læs også