Gravid

Brug dine syv sanser - og slap af!

14. november 2013
af Kirstn Warren Larsen, redigeret af redaktionen
foto: Pantherstock
I næste måned er det december. Det betyder, at dette års juleræs venter lige om hjørnet, og hvis du er gravid, er det vigtigt at huske at slappe af. Mama.dk viser dig hvordan

Du kender det måske selv? Som gravid vil du helst ikke vise svaghedstegn. Du prøver at "performe" på lige fod med alle andre og glemmer at lytte til din krop. Hvis du er træt, går du ikke nødvendigvis tidligt i seng, for du skal liiige rydde op, ordne vasketøj og støvsuge. Men din træthed er faktisk et signal, din krop sender til dig om at slappe af og sove. Og hvis du ikke lytter til signalet, kan det i værste tilfælde ende i stress. Den fysiologiske grund til at du ofte er træt som gravid er, at kroppen prøver at beskytte din baby. Derfor hænger morgenkvalme ofte også sammen med stress. Din krop skruer nemlig automatisk op for signalerne, hvis du ikke lytter til dem i første omgang. Når du er gravid og kører hårdt på, er det vigtigt at huske at stimulere dine sanser. På den måde kan du nemlig tanke op og øge dit overskud og din livskvalitet. Prøv for eksempel at lave din egen lille oase - måske i din sofa med levende lys omkring dig, dejlig musik, et varmt tæppe og en god bog. På den måde stimulerer du alle dine sanser og kan virkelig få ladt batterierne op. Her er flere gode tips til at stimulere dine syv sanser. Din baby mærker også hvordan du har det Din baby i maven kan sagtens blive påvirket af din tilstand. Derfor er det ekstra vigtigt, at du får slappet af . Når du er afslappet og afstresset, udskiller du nemlig stoffet oxytocin, som også bliver kaldt "velværehormonet" - hvorimod du udskiller adrenalin, når du er stresset, og det er hverken godt for dig selv eller din baby. Se her hvilke sanser dit lille barn har 1. Smagssansen Når du er gravid, er det vigtigt at spise sundt og varieret. Men har du lyst til en Mars-bar, fordi det er det eneste, kvalmen tillader dig at have lyst til, skal du selvfølgelig spise den. Det er nemlig vigtigt, at du er god mod dig selv og ikke tvinger dig selv til at spise mad, du overhovedet ikke gider spise. En anden vigtig ting er at spise mad af god kvalitet. Så hvis du skal have chokolade, så vælg en rigtig lækker variant af en god kvalitet. Læs også: Sund kost - spis dig til en lettere graviditet 2. Høresansen Husk, at tage dig tid til de stille stunder, og nyd dem med dejlig, rar musik. Musik virker afslappende, og så giver de ro helt ind til baby. 3. Følesansen Berøring er en direkte genvej til at have det rart. Du kan enten investere i en lækker graviditetsmassage eller bedre endnu - du kan lokke din mand til at stå for massagen. Selv om han ikke er uddannet massør, kan han sagtens hjælpe, for bare det at blive nusset, er enormt givende og afslappende. En tredje mulighed er, at du giver dig selv en form for massage. Brug lidt ekstra tid på at smøre hele kroppen ind i en lækker creme med masserende bevægelser - det kan godt gå for en lille, men lækker omgang massage. 4. Synssansen Det er beroligende at have noget pænt at kigge på. Dermed ikke sagt, at du skal omdekorere hele hjemmet, men tænk lidt over de ting, du ser på dag ud og dag ind derhjemme. Gør de dig glad og veltipas? Sørg for at holde rodet på afstand, og husk at have friske blomster på bordet. Det stimulerer også din synssans at gå en tur i naturen og kigge på farverne, dyrene og træerne. 5. Lugtesansen Omgiv dig gerne med svage og rare dufte. Mange duftlys kan hurtigt blive alt for parfumeret, og det kan også være sundhedsskadeligt at have dem tændt i store mængder. Prøv i stedet at sprede gode dufte med essentielle olier. Især lavendelduften er kendt for at være utrolig afslappende og beroligende. I dag er det også populært med "roomsprays", som du sprayer ud i rummene derhjemme. Husk dog igen at bruge én, der er baseret på naturlige ingredienser og er parfumefri. 6. Bevægelsessansen Selv om du sikkert tit føler dig træt og energiforladt som gravid, er det vigtigt at du får rørt dig og ikke synker for dybt ned i sofaen. Når du bevæger sig, sætter du nemlig gang i kredsløbet, og det hjælper mod trætheden. En nem aktivitet er en rask gåtur, som giver frisk luft og bevægelse i benene. Andre gode motionsformer for dig med mave er svømning og dans. Du behøver ikke tage til fest for at danse, du kan bare sætte musik på og slå dig løs hjemme i stuen. Det vigtigste er, at du rører dig. 7. Tankesansen Dine tanker er en vigtig brik i dit velvære. Når du har en afslappet stund, så husk at tænke en masse dejlige tanker. Alt for mange gravide er alt for "gode" til at bekymre sig om alt for meget. Men det kommer der ikke noget godt ud af. Tænk i stedet på alt det gode, der kan ske - og hav tillid til, at det nok skal gå godt.