Gravid

Babysprog -16 genveje til tale

21. juli 2013
af Uddrag
fra: ”Styrk dit barns sprog 0-3 år” af Lis Klausen og Gry Hodal, Dafolo, Redigeret af Ulla Johanne Johansson, Foto: Mikal Schlosser
Der er masser af ting du kan gøre for at stimulere babys sprog. Her får du 16 tips fra bogen ” Styrk dit barns sprog 0-3 år” af Lis Klausen og Gry Hodal.

1. Hæng en uro med stærke farver op over jeres barns seng eller puslebord. De første farver, babyer kan skelne mellem, er sort og hvid. Derefter kommer grundfarverne rød, gul og blå i nævnte rækkefølge.2. Hæng ting op på siden af jeres barns seng, for eksempel babybøger eller klokker i forskellige størrelser. Udskift tingen regelmæssigt, så barnet får nye udfordringer. En spilledåse kan også hænges over barnets vugge.3. Sæt bjælder på en sikkerhedsnål, eller sy et lille bjældebånd og hæft det på jeres barns sok ved anklen. Når barnet bevæger sig, kommer der en lille bjældelyd.4. Syng for barnet - også på puslebordet. Det må gerne være den samme sang, som bliver jeres puslesang.5. Lav bevægeøvelser, og gentag samtidig de samme rytmer og sange, mens jeres barn ligger på ryggen. Barnets ben bevæges skiftevis op mod maven, mens du for eksempel kan sige: "Cykle, cykle ud i skoven" og slutte af med: "Så! Nu er vi ude i skoven". Lav lignende øvelser med jeres barns arme.6. Når du går rundt i stuen med jeres barn på armen, så prøv at fortælle det, hvad I ser på: "Her er vinduet, og udenfor kører der mange biler, og det er fjernsynet med mange billeder".7. Brug kropssproget bevidst sammen med det talte sprog ved eksempelvis at sige "ja" og samtidig nikke og "nej" ved at ryste på hovedet. Vink, mens du siger "farvel" eller "hej, hej".8. Leg fingerlegen: "Nu kommer der en lille mus og kilder dig". Fingrene bevæger sig op over barnets krop og ender med at kilde barnet under hagen.9. En teske, spiseske og en grydeske (lille, mellem og stor) er spændende at undersøge og smage på og giver forskellige lyde afhængigt af, hvad barnet slår på.10. Sæt jeres barn et sikkert sted i køkkenet, og lad det følge med i, hvad der sker. Sæt ind imellem ord på dine handlinger: "Så skal vi have vand på kartoflerne".11. I en gennemsigtig plastikbeholder med låg kan du lægge en teske, i en anden knapper i forskellige farver og størrelser. Beholderne giver forskellige lyde og synsindtryk. Det er let at skifte genstandene ud, så de kan lave nye lyde. Vær sikker på, at låget sidder fast, eller vær selv til stede, når jeres barn eksperimenterer med lydene i plastikbeholderne.12. Paprør fra køkken- eller stanniolruller smager og føles forskelligt, og når de er afprøvet, kan de let erstattes af andre spændende gratis ting som for eksempel et sammenkrøllet stykke bagepapir.13. At sidde på dine skuldre eller ryg er en glimrende balanceøvelse og giver også jeres barn en god fornemmelse for rummet.14. I en gennemsigtig plastikkasse på puslebordet kan du have jeres barns hårbørste, svamp, creme og vaskeklud. Barnet kan også fra vandret stilling se, hvad der ligger i kassen og følge med i,hvad der bliver taget op. Sæt ord på.15. Læg forskellige ting i en skotøjsæske - for eksempel en pegebog, noget spiseligt eller et stykke legetøj (en ting ad gangen). Let selv lidt på låget, se overrasket ud og sig "næh". På den måde vækkes barnets nysgerrighed. Sammen kan I se og tale om, hvad der er i æsken, og læse bogen, lege med legetøjet eller spise maden.16. Læs højt for jeres barn. Vælg bøger, der tager udgangspunkt i det nære og enkle. Det skal gerne være billeder af ting, som er en del af hverdagen, for eksempel sut, ske, madskål, krus, seng eller tøjdyr. Tegningerne skal være klare og helst en ting på hver side. Nogle billeder giver anledning til mere snak og undren. Giv jer tid, og gå sammen med barnet på opdagelse i billederne. Bogen kan være med eller uden tekst, men brug dit eget sprog, når du fortæller jeres barn om billederne. I alderen fra nul til et år er det en god ide at bruge pegebøger.Se også: Stimuler babys sprogDit barns mentale udvikling