Familieliv

Sådan skruer du ned for sukkeret

af Magasinet Mor 15. juli 2015
Går du (også) og sysler med tanken om at skrue helt ned for sukkeret i familien? Så er her et par fif til, hvordan du kommer i gang.

Tips til gode mellemmåltider• Server rugbrød, grovboller, groft brød, fuldkornsknækbrød, fuldkornsskorper eller lignende med masser af komplekse kulhydrater (fuldkorn og kostfibre) kombineret med frisk frugt, gulerødder eller andet gnavegrønt.• Det grove brød, frugten og grøntsagerne er en super kombination, fordi lysten til sødt bliver styret med frugtsukker, samtidig med at maven får kostfibre at arbejde med.• En god tradition kunne være at holde lektiecafe, når ungerne kommer fra skole. Er der mindre søskende i huset, kan de jo lave tegnelektier. Smør en ladning rugbrødsmadder, og stil et fad med frugt og grønt på bordet sammen med rugbrødet.• Prøv rugbrød, ristet som tykke stave i ovnen og serveret med skiver af æble, banan eller pære.• Gentag gerne den sunde morgenmad. Havregryn, ylette, A-38 og yoghurt naturel eller lignende med frisk frugt og eventuelt lidt mysli på toppen. Tørret frugt, som for eksempel rosiner, har et naturligt højt frugtsukkerindhold. Så hold igen med mængderne.• Frys skrællede overmodne bananer i fryseposer, og server dem som bananis. Eller en honningmelon skåret i både, hvor kerne og skal er fjernet. Stik en træpind igennem bådene på langs, og læg dem på frys. De to kolde snacks er perfekte mellemmåltider. Husk brød.Læs også: Gør sukker virkelig dit barn hyperaktivt?

Mindre sukker - sådan!• Giv ungerne sunde grønsagssnacks, når de råber på lækkerier, mens de for eksempel ser tv. Ud med kiks og kanelknækbrød og ind med skivet agurk, gulerødder, peberfrugt eller frugt i mundrette stykker.• Drop desserten i hverdagen, og spis i stedet aftenfrugt.• Undgå sukker i teen, kaffen og på havregrynene. Prøv med skåret frugt - æbler, pærer, blommer, banan - på havregrynene som alternativ til sukker, eller kom et drys mysli eller cornflakes på toppen.• Havregrøden kan sødes med lidt moset banan eller måske et drys vaniljesukker eller økologisk vaniljepulver• Drop saftevand og sodavand i hverdagen, og drik vand eller mager mælk til maden. De søde læskedrikke kan indgå i et hyggearrangement i weekenden.• Hold hjemmet fri for slik, kager og andet sødt i hverdagene. Køb kun ind til weekenden og til lejligheden - ikke for meget, men efter behov.

Læs mere fra Sukker-sheriffen 'Sukker-sheriffen - få styr på familiens sukkervaner' er et miks af faktuel viden, anekdoter, personlige historier og beskrivelser af typiske sukkerudfordringer for voksne med børn i alderen 0 til 13 år. Bogen giver dig masser af praktiske staldtips og råd til, hvordan familien får god ro og orden på sukkervanerne både hjemme og ude.Læs også: Hvornår må børn komme i Sukkerland?