Sådan skruer du ned for sukkeret

15. juli 2015
af Magasinet Mor
Går du (også) og sysler med tanken om at skrue helt ned for sukkeret i familien? Så er her et par fif til, hvordan du kommer i gang.

Tips til gode mellemmåltider
• Server rugbrød, grovboller, groft brød, fuldkornsknækbrød, fuldkornsskorper eller lignende med masser af komplekse kulhydrater (fuldkorn og kostfibre) kombineret med frisk frugt, gulerødder eller andet gnavegrønt.
• Det grove brød, frugten og grøntsagerne er en super kombination, fordi lysten til sødt bliver styret med frugtsukker, samtidig med at maven får kostfibre at arbejde med.
• En god tradition kunne være at holde lektiecafe, når ungerne kommer fra skole. Er der mindre søskende i huset, kan de jo lave tegnelektier. Smør en ladning rugbrødsmadder, og stil et fad med frugt og grønt på bordet sammen med rugbrødet.
• Prøv rugbrød, ristet som tykke stave i ovnen og serveret med skiver af æble, banan eller pære.
• Gentag gerne den sunde morgenmad. Havregryn, ylette, A-38 og yoghurt naturel eller lignende med frisk frugt og eventuelt lidt mysli på toppen. Tørret frugt, som for eksempel rosiner, har et naturligt højt frugtsukkerindhold. Så hold igen med mængderne.
• Frys skrællede overmodne bananer i fryseposer, og server dem som bananis. Eller en honningmelon skåret i både, hvor kerne og skal er fjernet. Stik en træpind igennem bådene på langs, og læg dem på frys. De to kolde snacks er perfekte mellemmåltider. Husk brød.

Læs også: Gør sukker virkelig dit barn hyperaktivt?

Mindre sukker - sådan!
• Giv ungerne sunde grønsagssnacks, når de råber på lækkerier, mens de for eksempel ser tv. Ud med kiks og kanelknækbrød og ind med skivet agurk, gulerødder, peberfrugt eller frugt i mundrette stykker.
• Drop desserten i hverdagen, og spis i stedet aftenfrugt.
• Undgå sukker i teen, kaffen og på havregrynene. Prøv med skåret frugt - æbler, pærer, blommer, banan - på havregrynene som alternativ til sukker, eller kom et drys mysli eller cornflakes på toppen.
• Havregrøden kan sødes med lidt moset banan eller måske et drys vaniljesukker eller økologisk vaniljepulver
• Drop saftevand og sodavand i hverdagen, og drik vand eller mager mælk til maden. De søde læskedrikke kan indgå i et hyggearrangement i weekenden.
• Hold hjemmet fri for slik, kager og andet sødt i hverdagene. Køb kun ind til weekenden og til lejligheden - ikke for meget, men efter behov.

Læs mere fra Sukker-sheriffen
'Sukker-sheriffen - få styr på familiens sukkervaner' er et miks af faktuel viden, anekdoter, personlige historier og beskrivelser af typiske sukkerudfordringer for voksne med børn i alderen 0 til 13 år. Bogen giver dig masser af praktiske staldtips og råd til, hvordan familien får god ro og orden på sukkervanerne både hjemme og ude.

Læs også: Hvornår må børn komme i Sukkerland?