Familieliv

Model i stormvejr pga. babybillede

af Anne Romanelli 12. april 2016
Den australske model Chontel Duncan får stor kritik på de sociale medier verden over pga. et Instagram-billede, hvor hun poserer med sin 13 dage gamle søn. Se her hvorfor!

Fitnessmodellen Chontel Duncan vakte opmærksomhed i medier verden over, da hun i marts lagde et billede på Instagram af sig selv og veninden Nat.

Billedet viste, hvor forskellige deres gravide maver så ud - selvom de havde termin i samme måned. Se billedet af de gravide maver her >>

Nu har Chontel Duncan født, og igen går et af hendes Instagram-billeder verden rundt på såvel de sociale medier som på de digitale nyhedsmedier.

Babybillede møder voldsom kritik

Denne gang er det en selfie af fitnessmodellen og hendes blot 13 dage gamle søn Jeremiah, som får folk hen til skærmene – og ikke mindst til tasterne.

Læs også: Hvor meget må man løfte som gravid?

På billedet ser man en allerede yderst slank Chontel posere i sports-BH og korte shorts, mens hun holder sin nyfødte baby. Og det er måden, hun holder sønnen på, som møder stærke reaktioner:

- Åh gud! Den babys stakkels nakke. Hold dit barn ordentligt! Det er vigtigere end en selfie, lyder det bl.a. fra brugeren __alexandria_, der ligesom mange andre forargede folk henviser til, at Chontel har så travlt med at posere for kameraet, at hun ikke støtter barnets hoved tilstrækkeligt.

Læs også: Kendt engelsk model forarger også med babyfoto

Forsvarer sig med nyt billede

Kritikken er også blevet set og hørt af Chontel Duncan, der har forsvaret sig med endnu et Instagram-billede, hvor man også ser hende holde sønnen, som det anbefales (til højre):

Til dette billede skriver den nybagte mor bl.a., at sønnen på det venstre foto selv kort løftede sit hoved, og i det sekund han gjorde det, fangede hun det tilfældigvis på kamera, før han igen lagde sit hoved på hendes bryst.

- Nyfødte er selv i stand til at løfte deres hoveder. Det er ikke bare mig, der står der og fotograferer løs, mens hans hoved er bøjet helt bagover, understreger hun.

Læs også: Hvornår må jeg træne (og slanke mig) efter fødslen?

7 øvelser der styrker både mor og baby:

7 øvelser der styrker babys motorik

1. Hæng til tørre Sæt dig med fødderne i gulvet og med let bøjede knæ. Du kan også sidde i skrædderstilling. Læg baby på ryggen på dine lår med hovedet vendt ind mod dig. Barnet holdes om hofterne og løftes op, så det hænger med hovedet nedad i øjenhøjde med dig. Bøj og stræk armene et par gange, så barnet får en lille elevatortur stadig med hovedet nedad. Hvis barnet er over et år, er det bedst at stå op og holde i lårene.   OM ØVELSEN * Babys alder: 0-2 år * Stimulerer babys balancesans og løsner nakkemusklerne * Stimulerer mors armmuskler * Redskab: Dine arme * Varighed: 2 minutter
2. Baby ombord Læg dig på ryggen med knæerne løftet ca. 90 grader. Barnet placeres på maven  på dine skinneben med hovedet mod dig. Hold i barnets hænder eller oppe omkring dets skuldre. Vug op og ned i knæleddet - gerne med gradvist større udsving, så barnet til sidst næsten står på hovedet. Er du nervøs for, at barnet tipper over, kan du støtte mere omkring dets krop med dine hænder. Hold nu skinnebenet lodret igen, og gør klar til at 'lette': Gyng hele din krop frem og tilbage, så du kommer helt op i siddende stilling og tilbage igen - hele tiden med barnet liggende nogenlunde lodret på dine skinneben.   OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 2 mdr. til 2 år. * Stimulerer babys balancesans, muskel-led-sans og den maveliggende stilling.  * Stimulerer mors mave- og rygmuskler. * Redskab: Dine ben og en madras til at ligge på. * Varighed: 10 minutter.
3. Gå trillebør Læg noget spændende legetøj ud på gulvet, som baby kan 'trille' hen til. Barnet lægges på maven. Tag fat om dets hofter, og løft lidt op i underkroppen, så barnet udelukkende støtter på hænderne. Skub blidt 'trillebøren' i gang ved at vride hofterne op og ned i den vandrette position, så barnet hjælpes til at flytte hænderne fremad. Det er svært og hårdt, så det kræver små pauser, men sørg for, at det ikke giver op for let. Kan barnet endnu ikke gå fremad på hænderne, så lad det støtte med hænderne mod gulvet, mens du fortsat holder om barnets hofter og løfter underkroppen let op, så benene ikke rører gulvet. Der skal nu rokkes lidt frem og tilbage, så der kommer godt med tryk på skulderleddene. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 8 mdr. til 2 år. Fra 1 år skal man holde på lår eller lægge. * Stimulerer babys kravleri, krydsbevægelser, balancesans og muskel-led-sans. * Stimulerer mors rygmuskler. * Redskab: Legetøj eller andet spændende at række ud efter. * Varighed: 2-5 minutter.    
4. Kloden rundt Legen kan kun bruges af børn, der kan sidde selv, da den kræver stabil ryg og hofte. Sæt barnet op på bolden, mens du holder om dets hofter med begge hænder. Løft barnet op og ned på bolden i små hop - lad bolden gøre sin del af arbejdet, så barnet kan mærke, at bolden skubber på nedefra for hvert hop. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 6 mdr. og op. * Stimulerer babys balancesans, muskel-led-sans, ryg- og nakkemuskler samt falderefleks. * Stimulerer mors arm- og mavemuskler. * Redskab: En stor bold og din krop. * Varighed: Ca. 5 minutter. 
5. Down Under Hold barnet omkring lårene, og lad det hænge med hovedet nedad. Er barnets lår buttede, kan det være svært at få rigtigt fat, men af hensyn til de lidt ustabile led skal man være varsom med at holde omkring anklerne. Her kan du i stedet holde omkring barnets skinneben. Sving barnet frem og tilbage, hvis du kan mærke, at det kan lide det. OM ØVELSEN * Babys alder: 6-9 mdr. * Stimulerer babys balancesans. * Stimulerer mors armmuskler. * Redskab: Dine arme. * Varighed: 5-10 minutter.
6. Babyelevator Fold et lagen ud på en madras. Læg barnet midt på lagenet i længderetningen. Stil jer i hver ende af lagenet, og vikl et hjørne om hver hånd, så i har godt fat og kan løfte barnet op fra underlaget. Hold overarmene tæt mod kroppen, så lagenet ikke 'lukker til' foroven. Hæv og sænk armene i takt - og luk lidt sammen, når 'elevatoren er oppe'. Det kilder og føles skønt for den lille. Sørg for god afstand til gulvet på vejen ned. Hold gerne små pauser, og kig ind til barnet for at se, hvordan det reagerer. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 3-6 måneder. * Stimulerer babys balancesans og faldereflekser. * Stimulerer mors mave- og armmuskler. * Redskab: Lagen og to personer. * Varighed: 10 minutter. 
7. Snurretur med storken Læg et lagen ud over gulvet. Barnet lægges midt på lagenet i lændgeretningen. Lagenets ender samles på den korte led med den ene hånd og vikles omkring håndleddet. Der gøres det samme med den anden hånd i lagenets anden ende. Lagenet løftes op, så barnet er helt fri af gulvet. Kryds dine arme ind foran hinanden på skift, så baby automatisk begynder at snurre frem og tilbage. Armene må ikke åbnes for meget under krydsningen, for så blver snurreturen dårligere og sværere for dig at styre. OM ØVELSEN * Babys alder: 0-1 år. * Stimulerer babys balancesans. * Stimulerer mors arm- og mavemuskler.   * Redskab: Voksenlagen eller et tyndt tæppe. * Varighed: 4 minutter. Se også: Sådan hjælper du din baby med at sidde Hjælp dit barn på benene