Selvudvikling

5 tricks: Undgå stress i julen

Afslapning på 15 minutter: Din to-do-liste er længere end den kinesiske mur i december, men du kan lære at tage den mere med ro. Alt, hvad du skal bruge, er et kvarter om dagen

Mie Madsen, coach og kreativ direktør i Manning Inspire: 
 
1. Start med at trække vejret ned i maven, lukke øjnene og give slip, mens du koncentrerer dig om din vejrtrækning. Det kan gøre en kæmpe forskel for din koncentrationsevne og almene velvære, hvis du slapper af bare 15 min om dagen. 
 
2. Træn dig selv i at give slip og stoppe op. Stop bevægelserne, gøremålene, tankerne. Stop med at stoppe. Giv slip på at give slip. 
 
LÆS OGSÅ: 6 tips til hygge med børnene i julen
 
3. Dans kan også være en god måde, især for kvinder til ‘bare at være’. Fri dans til din yndlingsmusik, hvor du bare lader dig snurre rundt og bevæge dig, som du har lyst. Der er ikke nogen rigtig og forkert måde at være på. Det er måske det mest essentielle at huske. 
 
4. Det bedste, du kan gøre for dig selv, er at finde den måde, du bedst kan lide ‘at være til stede’ på. For nogen er det meditation, for andre havearbejde, det kan være dans, at stirre ud af vinduet. Dagdrømmeri – at glemme tid og rum, alt gælder. 
 
5. En anden måde er dit nærvær. Virkelig at være til stede i virkeligheden. Den evne er noget, vi alle er født med. Prøv næste gang, du har en samtale med nogen, eller du går en tur, at åbne alle dine sanser, og vær midt i det, der er. Om det er andet menneske eller et træ eller havet. Bare skru op for sanserne. Glem alt om rigtigt og forkert og bare gør det. Det vil du og dine omgivelser kunne mærke lige med det samme. 
 
LÆS OGSÅ: Ti trin til at undgå julestress