https://imgix.femina.dk/media/websites/mama-dot-dk/website/boern/institution/todrengeleger613x300.jpg
Familieliv

Eksperter fraråder institutioner med over 100 børn

27. februar 2015
af Anne Romanelli
Foto: Pantherstock
Kommunerne bygger flere og flere store daginstitutioner, men de små er langt bedre for børns trivsel, konkluderer en ny undersøgelse.


Mest læste artikler på MAMA.dk

Så lang tid tager det i gennemsnit at blive gravidDe syv største synder i børneopdragelsenFå baby til at sove på 15 minutter

Forskere fra Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet har nu offentliggjort den første danske rapport, der undersøger, hvad daginstitutionens størrelse betyder for børns trivsel, læring og udvikling.

I undersøgelsen har man set nærmere på hverdagen i 12 daginstitutioner, der er af forskellig størrelse og udvalgt, så de er sammenlignelige mht. børnenes baggrund.

Man har desuden udleveret spørgeskemaer til de i alt 488 institutionsledere og 388 stuepædagoger.

Større trivsel i små institutioner

Og konklusionen er klar: Forskerne har fundet adskillige forhold, der er bedre for børnenes trivsel i små frem for store institutioner med mere end 100 børn.

Psykolog og lektor Grethe Kragh-Müller, der er medforfatter til rapporten, fraråder af den årsag, at kommunerne bygger alt for store institutioner, som ellers er en stigende tendens.

- Vi ikke kan anbefale, at der bygges for store institutioner til børn. Hermed mener vi institutioner over 100 børn, siger hun til dr.dk.

Mere nærvær i små institutioner

Grunden til den større trivsel i de mindre institutioner er bl.a., at der er mere kontakt og nærvær mellem børn og voksne.

Der er nemlig typisk 4-5 flere i en børnegruppe i en stor daginstitution, hvilket giver mindre tid til netop kontakt og nærvær. I de store institutioner er det heller ikke altid, at alle voksne kender alle børn, og det kan gøre det vanskeligt at trøste eller hjælpe børnene i gang med gode lege.

Det kan være årsag til, at børn i store institutioner oftere bliver uvenner og forstyrret i deres leg, hvilket rapporten også viser.

- Børnenes muligheder for at trives, lære noget og udvikle sig bliver dårligere, når forholdene er på den måde, siger Grethe Kragh-Müller.

Flere og flere store institutioner

Hun finder det derfor bekymrende, at der de seneste år er dukket flere og flere store institutioner op - især i de store byer. Enten fordi kommunerne har bygget en ny stor institution helt fra start, eller også fordi mindre institutioner er blevet sammenlagt til store.

Ifølge rapporten er der de seneste 28 år blevet næsten 60 procent flere børn pr. voksen i landets daginstitutioner. Og i tre ud af fire kommuner er der mindst én daginstitution med 100 børn eller mere.

- Det bekymrer mig faktisk rigtigt meget, fordi de første år i et barns liv er jo de allervigtigste for, hvordan barnet kommer til at få det og fungere senere hen, siger hun.

Gode råd til store institutioner

Men når der nu er store institutioner, som selvfølgelig ikke bare ved et tryllesalg kan blive lavet om til små, hvad kan de så gøre for at fremme trivslen hos børnene?

Ifølge rapporten er det bl.a. vigtigt, at de enkelte afdelinger er fysisk adskilt fra hinanden med egne pædagoger og egen legeplads.

Derudover er det vigtigt, at pædagogerne ikke bliver flyttet rundt på stuerne, at stuerne ikke bliver slået sammen, og at lederne er til stede på de enkelte stuer og sikrer efteruddannelse, lyder rådene.

Læs også:
Færre pædagoger pr. barn: 'Børn kan tabes på gulvet'
Giv dit barn den bedste tid i børnehaven
God indkøring i vuggestuen eller dagplejen

Læs også