yoga
Yoga

Tre yogastillinger, de fleste kan være med på

1. september 2021
af Christina Bølling, Jo Brand og Amanda Steensgaard.
Udgivet første gang 10. juli 2019 Foto: Shutterstock
Yoga-stillinger, som næsten alle kan være med på. Det får du her. Du behøver nemlig hverken at kunne stå på hovedet eller tage benene på nakken for at dyrke yoga. Her får du de 3 grundlæggende yogastillinger.

Alle har stor gavn og glæde af at dyrke yoga, at der næsten ikke er nogen undskyldning for at lade være.

Har du lyst til at prøver kræfter med yoga men svært ved at komme igang? Så får du her tre grundlæggende yogastillinger, hvor begyndere sagtens kan være med.

Der findes et hav af forskellige yogaformer og øvelser, man kan give sig i kast med, men fælles for dem alle er, at åndedrættet er i fokus. Hvor de fleste motionsformer udelukkende fokuserer på kroppen, er samspillet mellem krop og sind grundlaget for enhver yogastilling.

Oprindeligt stammer yoga fra Indien, men i løbet af de seneste år er motionsformen blevet særligt populært herhjemme - måske netop fordi fokus på vejrtrækningen bogstaveligt talt fungerer som et pusterum i en travl hverdag. 

Lyder det som noget for dig?

Så får du her tre yoga-øvelser, du kan lave hjemme på stuegulvet. Det eneste du behøver for at komme i gang, er en yogamåtte, et sæt behageligt tøj og eventuelt et håndklæde til at hvile hovedet eller lænden på. 

Tre yogastillinger, de fleste kan være med på

1. Yogastilling Easy pose (skrædderstilling)

Yoga_stilling_easypose

Sådan laver du yogastillingen: Sæt dig i skrædderstilling, så du, når du sidder ned, kan se en trekant formet af dine lår og dine krydsede skinneben. Sid evt. på yderkanten af et foldet tæppe, så du kan holde ryggen rank. Læg enten dine hænder oven i hinanden i dit skød eller på dine knæ med håndfladerne nedad.

Derfor skal du lave denne yogastilling: Ud over at stillingen virker beroligende, får du styrket din ryg og strukket knæ og ankler.

2. Yogastilling Mountain pose (bjergets stilling)

Yoga_stilling_mountainpose

Sådan laver du yogastillingen: Stil dig, så dine storetæer mødes, og dine hæle er en smule adskilte. Spænd musklerne i lårene, og ”løft” dine knæskaller – forestil dig energi strømme op igennem hele kroppen og ud af toppen af hovedet på dig. Stå i en ret linje, hvor hovedet er direkte over dine hofter, hagen parallelt med gulvet og med armene ude til siden.

Derfor skal du lave denne yogastilling: Den forbedrer bl.a. din holdning og styrker lår, knæ og ankler.

3. Yogastilling Corpse pose (afspændende liggestilling)

Yoga_stilling_liggestilling

Sådan laver du yogastillingen: Læg dig ned med ”bred ryg”, let spredte ben og armene ud til siden. Slap af. Også i tungen, næsefløjene, panden og hjernen …

Derfor skal du lave denne yogastilling: Virker afslappende og stressreducerende og kan reducere hovedpine og søvnproblemer.

Gratis yogastillinger

Hvis du har lyst til at afprøve flere yoga-stillinger end de viste ovenfor, har femina sin egen yogakanal på Youtube, hvor du kan streame gratis yogavideoer.

Klik her for at komme til ”Hverdagsyoga”-kanalen på Youtube.

I denne video guider feminas egen "yogi", Karen Pallisgaard, dig gennem en halv times blid begynderyoga. 

- Sessionen er for dig, der aldrig har væet på yogamåtten før, men den er også for dig, der har dyrket yoga, men har været væk et stykke tid og nu trænger til at komme tilbage, siger Karen Pallisgaard. 

Yogastillinger er for alle

I videoen kan du blive klogere på, hvordan alle kan dyrke yoga og denne motionsform er for både begyndere og øvet.

- Jeg havde engang en lærer, der sagde, at uden åndedræt er der ingen yoga. Men eftersom vi alle kan trække vejret, kan vi alle lave yoga, fortæller Karen.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Desuden fortæller hun, at yoga modsat mange andre motionsformer, ikke handler om at konkurrere eller vinde. 

- Yoga er ikke at stræbe, men det er at møde os selv, der hvor vi er, præcist som vi er.