Træning og kost

Spis havregryn til morgenmad

af Slankedoktor.dk 13. juni 2012
Spiser du det rigtige til morgenmaden? - Find ud af hvad dit sundeste alternativ er og om det er den traditionelle skål med havregryn.

Der er en del kalorier i en portion havregryn, men det bør faktisk ikke afskrække dig fra at spise en portion som morgenmåltid. Også selvom du har et stillesiddende job.

Havregryn byder nemlig på en række fordele, som du ikke nødvendigvis finder i andre morgenmadsalternativer. Ud over at være et fuldkornsprodukt har havregryn en god sammensætning af både kulhydrater, protein og fedt, som virker mættende. Og i de otte officielle kostråd anbefales det netop at spise fuldkorn dagligt.

Læs også: Æg til morgenmad giver energi hele dagen 

Tab dig med Q Slank

Kæmper du en evig kamp mod de ekstra kilo? Du er langt fra den eneste, og nu kan du med SlankeDoktor få støtte og opbakning fra et af Danmarks største slanke-communities.

Q Slank er et samarbejde mellem Q og SlankeDoktor, og bliver du medlem her får du både personlig diætist og kostplan, Danmarks bedste kalorieberegner og adgang til over 5000 opskrifter online.

Vil du møde nye bekendtskaber samtidig med du smider de overflødige kilo? Så bliv medlem af Q Slank nu ved at klikke her

 

Havregryn har mange kalorier

- Det er rigtigt, at havregryn gram for gram har forholdsvis mange kalorier at starte dagen på set i forhold til frugt og protein. Men det vigtigste i det samlede spil er at få den fine fordeling af næringsstofferne set som helhed.

Derfor skal man om morgenen spise det, der passer en bedst. Og er havregryn det, som mætter bedst og giver størst tilfredshed, så skal der ikke laves om på det, selvom man er en kontormus. Så kan man i stedet regulere på andre fødevarer i løbet af dagen. Havregryn er og bliver et af vores sundeste basislevnedsmidler, understreger Lisa Bolting, der er chefdiætist ved Slankedoktor.dk. 

Havregryn giver energi til hjernen

Når man er på slankekur, plejer kulhydrater at være noget af det, man skal undgå. Men vores hjerne har faktisk brug for disse langsomme kulhydrater som brændstof, og her er havregryn et glimrende bud på energi fra morgenstunden.

Det er nemlig de hurtige kulhydrater, man helst skal undgå såsom slik, sodavand, kager og morgenmadsprodukter, der er proppet med sukker.

Ifølge Altomkost.dk skal man dog være opmærksom på, hvor stor en portion havregryn man spiser. Har du et stillesiddende job, skal du nøjes med en portion i en lille skål. Bevæger du dig mere på jobbet, kan du roligt hælde en større portion havregryn og mælk op i en tallerken.

 

Læs flere artikler om morgenmad og kost

Svært ved at spise morgenmad? Få diætisens rådHold dig mæt i flere timerSunde morgenmadsopskrifter