Sådan måler du dit kondital.
Træning og kost

Sådan måler du dit kondital

3. september 2021
af Line Kalum Jarlkov og redaktionen
Udgivet første gang 13. september 2011. Foto: Shutterstock
Dit kondital kan være med til at give dig en indikation for, hvor god form du er i. Kan du løbe uafbrudt i 12 minutter – så kan du finde ud af, hvor veltrænet du er.

Kondition er et udtryk for kroppens evne til at optage, transportere og forbruge ilt i forhold til kropsvægten. Næringsstofferne er vores musklers benzin og ilten skal som i en motor bruges til forbrænding af disse.

Helt konkret viser et kondital, hvor mange milliliter ilt din krop kan optage pr. kilo kropsvægt pr. minut. Iltoptagelse alene afhænger af vores størrelse.

Det svarer til når man udtrykker bilers motorevne i hestekræfter. Konditallet kan variere fra 20 (utrænet) til 90 (topatlet), og det falder som regel med alderen, skriver fitme.dk 

Sådan måler du dit kondital

Når man skal udregne sit kondital, anvender man som oftest den velkendte løbetest Cooper-test, som er en god test til at teste sin løbeform. 

For at udregne dit kondital skal du først og fremmest finde en strækning på 20 meter, som du kan løbe frem og tilbage på. 

Samtidigt skal du bruge en person, der kan stå med et stopur, imens du løber, så du kan tage tid undervejs. 

Dernæst skal du begynde at løbe frem og tilbage på den afmålte strækning,, så hurtigt du kan. Du skal ned at røre jorden med hånden i hver ende af strækningen. 

I alt skal du løbe tyve ture frem og tilbage af femten sekuners varighed og med femten sekunders pause imellem. 

Den person, du har fået med til at hjælpe dig med at tage tid på din løbetur, skriver ned, hvor langt du kommer hver gang. 

Til sidst skal du regne ud, hvor langt du har løbet i alt, og dernæst skal du putte det ind i formlen. 

Kondital beregning.

Kondital beregning

Ved første øjekast kan formlen til at beregne sit kondital godt virke en smule kompliceret, men når man først taster sine tal ind, er det ret simpelt. 

Kondital: 18,38 + (0,03301 x din løbedistance) - (5,92 x dit køn).

Mand = 0 og kvinde = 1 

Det er vigtigt at nævne, at ovenstående blot er en indirekte måling og derfor ikke er lige så præcis, som hvis du fik foretaget en direkte måling i et laboratorium. 

Når du har alle dine tal parat og puttet ind i formlen, kan du udregne dit kondital. I tabellerne herunder kan du se, hvor på skalaen, dit kondital befinder dig, hvis du er henholdsvis en mand eller en kvinde. 

Mænd: 

Kondital beregner for mænd.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Kvinder: 

Kondital beregner for kvinder.