Protein: Her er de mest proteinfyldte grøntsager
Træning og kost

Protein: Her er de mest proteinfyldte grøntsager

af Lisbeth Madsen 26. marts 2015
foto: Panthermedia
Du ved sikkert allerede, hvor vigtigt det er, at din kost indeholder en masse protein, så du kan holde dig mæt længst muligt og får næring til muskler, hår, hud og negle. Men ved du, hvilke grøntsager der indeholder flest proteiner?

Her er de mest proteinfyldte grøntsager

  Selvom det primært er fødevarer som kød, æg og bønner, vi får de nødvendige proteiner fra, så er der faktisk visse grøntsager, som du med fordel kan inddrage i din kost, fordi de også indeholder en masse mættende proteiner.   Womenshealthmag.com har talt med Emily Gilbert, der er klinisk diætist, og hun forklarer, at hvis du skal kunne optage de proteiner, der er i grøntsager, så har du brug for ekstra aminosyrer til hjælp. Det skyldes, at grøntsagsproteiner er ukomplette proteiner. Aminosyrer finder du fx i fuldkornsprodukter.   LÆS OGSÅ: Bønner fulde af protein. Spis dem, hvis du vil tabe dig  
 

Her er de seks grøntsager, der indeholder flest proteiner:

  1) Ærter 1 ¼ dl ærter indeholder ca. 3,5 gram protein, og ærter er lette at have med at gøre, da de både kan spises utilberedte og i forskellige retter.   2) Spinat I 1 ¼ dl frisk spinat finder du næsten lige så meget protein, som i ærter, nemlig ca. tre gram. Ud over at spise spinaten frisk som salat, kan den også med held presses som juice sammen med fx æbler. Husk at spise fuldkornsbrød til.   LÆS OGSÅ: Husk at spise nødder! Tjek her, hvad de forskellige indeholder af gode stoffer   3) Kartofler Den ofte forkætrede grøntsag, hvis du er på kur, kartoflen, indeholder faktisk en del protein. En mellemstor kartoffel indeholder også tre gram protein, og kartofler har som bekendt utallige anvendelsesmuligheder. Fx kartoffelsuppe med grove croutoner til.   4) Broccoli Broccoli er nok en af de mest roste grøntsager overhovedet, og det er bestemt ikke uden grund. I forhold til proteiner, er det også godt med, og 1 ¼ dl indeholder ca. to gram proteiner.   LÆS OGSÅ: Få fem tricks til at få den sunde mad til at smage af mere   5) Rosenkål Enten elsker man rosenkål, eller også kan man ikke fordrage dem. Der er sjældent en mellemvej. Ikke desto mindre er de små kugler helt i top ernæringsmæssigt.1 ¼ dl indeholder cirka den samme mængde protein som broccoli, nemlig to gram.   6) Majs De søde majskorn er en omdiskuteret spise, men ikke desto mindre, så kan de hjælpe med til, at du får den rigtige daglige mængde proteiner. Ligesom kålen så indeholder 1 ¼ dl majs nemlig to gram proteiner.      

Find den rette slankekur til dig herunder

Galleri: Find den slankekur, der passer til dig

5-2-kuren 

Princippet: Fem dage om ugen spiser du, som du plejer. De resterende to må du kun spise 500-600 kalorier om dagen.God til dig, der har en fast hverdag, så du kan planlægge og holde dine fastedage.Læs mere om 5-2-kuren her
80-20-kurenPrincippet: Ganske simpelt går denne kur ud på, at du spiser sundt 80% af tiden, og de sidste 20% bestemmer du helt selv over, og kan spise hvad du vil.God til dig, der Gerne vil have en sund hverdag, men samtidig gerne vil kunne sige ja tak til kage og når vennerne inviterer til middag.Læs mere om 80-20-kuren her 

Detox 

Princippet: Du tager en udrensningskur derhjemme, hvor det eneste du ændrer på er din kost. Du skal for eksempel udelade kød, mælkeprodukter og slik, og i stedet spise masser af kål, linser og nødder. Kosten hjælper med at udskille affaldsstoffer fra kroppen.

God til dig, der gerne vil have øget energi og et bedre immunforsvar. 

Læs mere om detox-kuren her

Dukan 

Princippet: Protetin, protein og atter protein. Kuren er inddelt i fire faser, der hver dikterer hvad du må spise. Men fælles for dem er, at der er masser af protein. Til gengæld må du spise så meget du vil, inden for kurens udvalgte fødevarer. 

Læs mere om dukan-kuren her

Fodmap 

Princippet: Du skal udelukke fødevarer, som indeholder nogle af de sukkerstoffer, som FODMAP fraråder. Eksempler på disse er hvedeprodukter, de fleste kålsorter og kunstige sødemidler.

God til dig, der døjer med ubalance i maven eller lider af irritabel tyktarm.

Læs mere om fodmap her

Juicekur 

Princippet: I en periode, der kan variere mellem tre og 15 dage, indtager du kun juice. I den periode skal du drikke seks juice om dagen, der indeholder både frugt og grøntsager, så du bliver mæt. Kuren hjælper med at udrense affaldsstoffer i kroppen.

God til dig, der for eksempel lider af træthed, hovedpine, uren hud eller maveproblemer, og gerne vil rense kroppen og skabe balance. 

Læs mere om juice-kuren her

Kostplan 

Princippet: Denne slankekur går i al sin simpelhed up på at lave en ugentlig kostplan for dine måltider, så du lettere kan sikre dig, at du får en sund og varieret kost. Den kan tilpasses forskellige behov.

God til dig, der har en travl hverdag, og gerne vil undgå impulskøb af slik og fed mad, når du handler. 

Læs mere om kostplanen her

LCHF 

Princippet bag LCHF – eller Low carb High fat - er at skrue op for de gode fedtstoffer og ned for kulhydraterne. LCHF-kost består primært af fedt, protein og en masse grøntsager.

God til dig, der sagtens kan forestille sig at leve uden ris, pasta, kartofler og brød.

Læs mere om LCHF-kuren her

Nudging 

Princippet: Nudging er en venlig men bestemt guidning til sunde valg. I stedet for forbud og pisk, ”lokker” du sig selv ved for eksempel at skifte usunde fødevarer i køleskabet ud med sunde, og lægge løbetøjet frem om aftenen, så du hurtigt kan hoppe i det næste dag.

God til dig, der tror mere på gulerod end pisk, og gerne vil træffe dine egne sunde valg.

Læs mere om nudging her

Pulverkur 

Princippet: I stedet for dine normale måltider, udskifter du ét eller flere med slankepulver. Pulveret hældes i kolde eller varme drikke, og det kræver altså hverken tid eller kundskaber i et køkken.

God til dig, der gerne vil kickstarte slankekuren og have et hurtigt og nemt vægttab.

Læs mere om pulverkur her

Sense

Princippet: Reducer indtaget af kulhydrater og skru op for grøntsager og protein. Start med at spise tre hovedmåltider om dagen (og kun tre), så du mærker efter, hvornår du er sulten.

God til dig, der gerne vil have en sundere livsstil, hvor alt er tilladt med måde.

Læs mere om sense-kuren her

Stenalderkost

Princippet: Stenalderskostens principper er bygget op omkring den kost, som var tilgængelig for stenaldermennesket. Stenalderkost er baseret på rigelige mængder fedt og protein. Til gengæld skal du skære ned på stivelse, og mejeriprodukter skal du helt undgå.

God til dig, der godt kan lide æg og ikke har noget imod at opgive brød og mejeriprodukter.

Læs mere om stenalderkost her

Suppekuren

Princippet: I en uge består din kost primært af en kålsuppe, som du må spise så meget, som du lyster, hver gang du er sulten.

God til dig, der hurtigt skal smide et par kilo.

Læs mere om suppekuren her