is, hjemmelavet is, sunde is
Træning og kost

Lav selv sunde og enkle is

4. august 2015
af Stine Troense
Tre sunde og enkle varianter af is, du selv nemt kan lave. Vælg mellem rød, gul eller grøn - eller lav dem alle tre
Grøn is (6 stk.)   Det skal du bruge: ½ agurk uden skræl saft af ½ lime eller citron 1 avocado 3 kugler frossen spinat lidt frisk persille 1 banan evt. 1 skive ananas 1 tsk. vaniljepulver evt. 2 spsk. hørfrøolie   Sådan gør du: Blend det hele grundigt.  Ønsker du at tilsætte hørfrøolie, kan det gøres til sidst, og der blendes herefter kortvarigt. Hæld isen i ispindeforme eller i en ismaskine. Servér med friske blåbær, hindbær, solbær etc.   Gul is (8 stk.)   Det skal du bruge 1 mango 2 modne bananer saft og skal af ½ økologisk citron 2 fintrevne æbler ½ vaniljestang eller 2 tsk. vaniljepulver ½-1 dl mandelmælk eller fløde 1 dl hørfrøolie   Sådan gør du: Blend det hele undtagen hørfrøolie. Den tilsætter du til sidst og blender kun kortvarigt. Fyld det hele i ispindeforme eller ismaskine, og servér med bær.   Rød is (6 stk.)   Det skal du bruge: 3 dl skyr 150 g jordbær eller andre bær 1-2 tsk. agavesirup eller honning   Sådan gør du: Blend det hele, og hæld det i ispindeforme eller i en ismaskine. Servér med friske jordbær.   Opskrifterne er udviklet af Anette Harbech Olesen. Hun er forfatter og blogger om mad og sundhed på Madforlivet.com