konditionstræning
Træning og kost

Hvad er mest effektivt - styrketræning eller konditionstræning?

19. april 2020
af redaktionen
Udgivet første gang 19. april 2013. Foto: Unsplash
Når man alligevel er kommet af sted ned i træningscenteret, så vil man gerne have mest muligt ud af sin tid. Men hvad skal man vælge – styrketræning eller konditionstræning. Bliv klogere på begge dele her.

Hvis man gerne vil de overflødige kilo på sidebene til livs og man derfor træner flere gange i løbet af ugen, så vil det være rart at være sikker på, at den type træning man bruger sin tid på, så også er den mest effektive.

Er det styrketræning man skal satse på og bruge det meste af sin trænings-tid på eller skal man i stedet for styrketræning satse på konditionstræning? 

Nedenfor kan du blive klogere på, hvorfor du både bør styrketræne og lave konditionstræning.

Konditionstræning og styrketræning

Ifølge SØNDAGs sundhedsekspert Hanne Tómasdóttir, der er uddannet osteopat og fysioterapeut, så bør man overordnet set satse på begge træningsformer samt huske at integrere balance- og bevægelighedstræning for at få mest muligt ud af træningsindsatsen.

- Men de mennesker, der i forvejen er fysisk aktive og besidder en god fysisk form, de foretrækker at fortsætte med at dyrke den træningsform, de er stærkest i. Det vil sige, at de mennesker, der er i god kondition, fortsætter med at træne deres kondition, og dem, der har en god muskelmasse og er stærke, fortsætter med at træne styrketræning, lyder det fra Hanna Tómasdóttir, der dog alligevel anbefaler den gode kombination mellem styrketræning og konditionstræning.

styrketræning

2 grunde til at kombinere styrketræning og konditionstræning

  1.  Styrketræning er vigtigt for at undgå aldersrelateret tab af muskelmasse. Mange af hverdagens aktiviteter bliver nemmere, hvis du er stærk og har en god muskelmasse. Større muskler betyder også en større forbrænding. Så hvis du ikke træner nogen former for styrketræning nu, bør du overveje at begynde på det.
  2. Hvis du kun træner styrketræning, kan det være en god idé at tage en omgang på løbebåndet, kondicyklen, eller romaskinen imellem nogle af dine øvelser for at få pulsen op og sætte yderligere skub i din forbrænding. Eller del din træning op, så du træner din kondition specifikt 1-2 gange om ugen. Gerne i form af intervaltræning.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.