Træning og kost

Er strækøvelser spild af tid?

af SØNDAGs Sundhedspanel 18. september 2012
foto: Panthermedia
Få svaret på om det overhovedet kan betale sig at strække ud efter træning

De fleste af er opdraget til, at vi efter hver træning skal husk at strække vores muskler ud.

Men er strækøvelserne egentlig bare spild af tid, eller er det tid, der er godt investeret.

SØNDAGs faste træningsekspert Hanna Tómasdóttir, der er uddannet osteopat, forklarer at der faktisk ikke findes nogle entydige undersøgelser, der har kunnet påvise, at strækøvelser har en forebyggende effekt.

Stramme muskler nedsætter mobilitet

- Hverken når det handler om muskelømhed efter træning, det man kalder DOMS, og ej heller idrætsskader. Jeg mener dog, at strækøvelser har en effekt på vores krop, da stramme muskler vil påvirke vores mobilitet ved at nedsætte den normale bevægelighed over vores led, og samtidigt derved påvirke vores kropsholdning, siger Hanna Tómasdóttir.

LÆS MERE: Ens alder er afgørende for, hvilken form for træning, du har behov for. Læs her hvordan du træner efter din alder, når du er i 40'erne, 50'erne, 60'erne og 70'erne.

Alderen og kontorjob kræver flere stræk

Og jo ældre vi bliver, jo vigtigere er det at få strukket musklerne, understreger hun.

- Elasticiteten i vores muskel- og senevæv falder med alderen, og vi bliver langsomt mere stive over vores led, hvilket i øvrigt også påvirker vores balanceevne. Min holdning er den, at man bør strække de muskelgrupper, man har brugt igennem sit træningspas, og derudover fokusere på de muskelgrupper, som er »stramme« eller forkortede, fortsætte hun.

LÆS MERE: Yoga er fyldt med stillinger, der både strækker dine muskler. Her får du svaret på, hvad yoga ellers er godt for.Og hvis man har et stillesiddende job, hvor vi hver dag sidder på en kontorstol, så er det særligt vigtigt at huske strækøvelserne.

- Hasemusklerne, eller bagsiden af vores lår, hoftebøjerne, samt brystmuskulaturen er muskelgrupper, der ofte er stramme hos de af os, der har stillesiddende arbejde. Når disse muskelgrupper er stramme, har de en indflydelse på mobiliteten i ryg samt hofter, og kan desuden resultere i mindre hensigtsmæssig kropsholdning, siger hun.

Gratis sunde tips på facebook?

Vil du gerne have gratis sunde tips direkte på facebook? Så vær med i sundhedsgruppen, som er resultatet af et samarbejde mellem SØNDAG, Femina, ELLE, Q og Mad & Bolig. Giv gruppen "Sunde tips - hver dag" et "like" lige her.