Vink farvel til oppustet mave
Sund mave

Vink farvel til oppustet mave

af Hanne Vinther Mikkelsen. Redigeret d. 12 juni 2021 21. september 2012
Foto: Panthermedia
Går du rundt med konstant oppustet mave? Læs her, hvad årsagerne kan være. Samt hvad du kan gøre for at forebygge oppustet mave.

Vink farvel til oppustet mave

Har du nogle gange så meget oppustet mave, at du går rundt og ligner en højgravid uden på ingen måde at være det? Så tilhører du en stor gruppe af kvinder, der kender til problemet med, at en oppustet mave både ser ud og føles som en spærreballon. Men den oppustede mave skyldes ikke overflødige kilo. Stadig flere kvinder i alle aldre lider af fænomenet ballonmave med luft i maven og oppustethed som følge af dårlig fordøjelse. Og oppustet mave er ikke kun et spørgsmål om forfængelighed. Den kan også skade din sundhed. Heldigvis kan langt de fleste hurtigt slippe af med ballonmaven ved at spise rigtigt og få nok motion.

LÆS OGSÅ: Lavendel virker beroligende på tarmen, så lavendelblomster i din te, kan hjælpe dig hvis du døjer med oppustet mave.

Forkerte spisevaner giver oppustet mave

Der er flere forklaringer på, hvorfor du får en oppustet mave. En stresset hverdag med forkert mad og for lidt motion er en af de store syndere, for maveproblemer skyldes i de fleste tilfælde først og fremmest usunde vaner. Men der kan også være tale om den skjulte lidelse irriteret tyktarm. Mange kvinder går nemlig rundt med lidelsen uden selv at være klar over det. Har du tit ondt i maven, forstoppelse eller tynd mave, så er du måske en af dem. Næsten tre gange så mange kvinder som mænd lider af irriteret tyktarm, der ifølge ny dansk forskning i høj grad skyldes for fed, fiberfattig mad og for dårlige toiletvaner.

- Fed, forarbejdet mad samtidig med, at vi sidder på vores flade bagdel det meste af tiden, får tarmene til at arbejde langsomt, og får afføringen ril at hobe sig op. Mange af os venter også for længe med at gå på toilettet, selv om vi egentlig føler trang til det. Vores forfædre derimod satte sig, når de skulle, og det bør vi også gøre, forklarer en af de førende danske eksperter i mave-tarm-sygdomme Dennis Raahave fra Helsingør Sygehus til SØNDAG.

Farligt for din sundhed

Selv om irritabel tyktarm og oppustet mave i sig selv er ufarligt, kan det gå alvorligt ud over helbredet på længere sigt. Når tarmen aldrig bliver helt tømt, så kommer afføringen nemlig til at gære i tarmen. Og det kan give dig influenzalignende symptomer som feber, hovedpine, utilpashed og udmattelse.

Undersøgelser viser, at der også er en sammenhæng mellem en dårligt fungerende tarm og galdesten, hæmorider og udposninger på tarmene. Ligesom forstoppelse kan føre til flere former for underlivssygdomme, kræft og i kroniske tilfælde også hjerte-kar-sygdomme.

LÆS OGSÅ: Her får du 5 madvarer, der giver flad mave

Den vigtige mad 

Behandlingen af irritabel tyktarm og oppustet mave starter med dét, du spiser og drikker. Diætister med speciale i mave-tarm problemer anbefaler at lægge kosten om til masser af grove grøntsager, groft brød, fuldkorn, fisk og magert kød.

Samtidigt er det vigtigt at skære ned på sukker, salt, sodavand, mælkeprodukter og mættet fedt. Mange af os har samtidigt så travlt, at vi springer måltider over og spiser for få og for store måltider, og det gør ondt værre. Det optimale er at spise hver anden time, drikkevand med jævne mellemrum i løbet af dagen, og så huske at få motion, fordi det er med til at sætte tarmen i bevægelse. Og så er det også vigtigt at forsøge at undgå stress, for det hæmmer også tarmens funktion og giver oppustet mave.

LÆS OGSÅ: 12 måder at forebygge forhøjet kolesterol på

5 madvarer, der er gode for oppustet mave:

1: Ingefær

2: Ananas

3: Persille

4: Visse typer yoghurt

5: Pebermynte-te

Oppustet mave kan komme pludseligt, eller det kan være et længerevarende problem for mange mennesker. Du kan lave mange forskellige ændringer i din dagligdag for at forebygge oppustet mave og undgå mavesmerter. En god huskeregel til forebyggelse er at følge disse tre råd.

3 ting der forebygger oppustet mave

1. Gå på toilettet når du skal 

Det er vigtigt at have gode og sunde toiletvaner. Så forsøg altid at gå på toilettet når du skal, således holder du din mave i konstant balance og undgå at blive oppustet. 

2. Dyrk motion 

Forsøg at dyrke motion et par gange om ugen, så du holder dine tarme i gang og samtidig forbrænder. 

3. Undgå fedtet mad 

Hvis du har tendens til hurtig at blive oppustet kan du med fordel forsøge at skære ned på mad med meget fedt. Mad med ekstra fedtindhold kan skabe luft i maven og medføre smerter og irritation i tarmene. Så forsøg istedet at spise grøntsager og fiber istedet for de fede madvarer, så undgår du en oppustet mave efter hvert måltid. 

Kilde: Netdoktor.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.