Søvn

Falder du hurtigere i søvn med sokker på? Tre eksperter kommer med det endelige svar

af Mina Knudsen, kk.no 20. maj 2021
Foto: Shutterstock
Det siges, at du falder hurtigere i søvn, når du har sokker på. Og der er noget om det, hvis du spørger eksperter.

Hvad sover du normalt med?

Vi har alle vores favorit, hvad enten det er en lækker pyjamas, undertøj eller ingenting.

Søvn er vigtigt og kan virke som en ting, du aldrig bliver helt klog på.

Det er meget individuelt, hvor meget søvn, vi har brug for.

Nogen har brug for mange timer, mens andre kan klare sig med få.

Så er der dem, der kæmper for at falde i søvn, selvom de er døsige, men stadig kan ligge vågne i flere timer.

Vi har hørt, at vi bør undgå at scrolle på telefonen i sengen samt undgå tv-skærmen de sidste timer før sengetid – men lad os være ærlige – de to råd er ret vanskelige at følge.

Så hvad med at gøre det nemt og tage et par sokker på, når du går i seng?

For nylig er en TikTok-video gået viralt, hvor en amerikansk læge forklarer, hvordan du lettere kan falde i søvn – kun ved hjælp af et par sokker.

– Lad os tale om folk, der har sokker på, når de går i seng. Det kan virke kontraintuitivt, men sokker holder dine fødder varme, og dette åbner blodkarrene, der køler kroppen.

– Når din krop er kølig, fortæller den din hjerne, at det er tid til at gå i seng. Så folk, der har sokker på, når de går i seng, har en tendens til at falde i søvn hurtigere, forklarer hun i videoen, som har fået omkring 20 millioner visninger.

Bedre søvn? Tag sokker på

Ståle Pallelsen, søvnforsker og professor ved Bergen Universitet, kan bekræfte, at tricket faktisk fungerer.

– Ja, det har længe været kendt at det have sokker på om natten, er et søvnråd, som en del sværger til, siger søvnforsker og professor ved Bergen Universitet, Ståle Pallesen, til KK.

– Det er relateret til kropstemperaturen. Når den falder, er det nemmest at falde i søvn. Hvis du fryser på dine ben, stiger kropstemperaturen for at kompensere for dette, og så bliver det sværere at falde i søvn. Det er derfor vigtigt ikke at fryse på benene med hensyn til søvn, siger han.

Kirurg og underviser ved Imperial College London, Karan Rajan, støtter også sokketricket.

– At have sokker på i sengen øger blodcirkulationen til fødderne, forklarede han for nylig i en video på TikTok.

– Når blodkarrene udvides, kan de slippe af med varmen meget hurtigere. Det får kropstemperaturen til at køle ned hurtigere end normalt, og en lav kropstemperatur er nødvendig for optimal søvn.

– Hvis du vil have bedre søvn, skal du dække dine fødder, forklarer Rajan.

Tricket, der hjælper dig med at falde i søvn på fem minutter

Hvis sokker ikke er det, der hjælper dig med at falde i søvn hurtigere, kan du også prøve et andet trick.

Der er faktisk en ting, du kan gøre, der hjælper dig med at falde i søvn lettere, og det tager kun fem minutter.

En af grundene til, at vi ligger vågne om natten, er bekymringer for i morgen og hovedet, der forsøger at strukturere alt, hvad vi skal gøre i løbet af den kommende dag, udtaler læge Michael K. Scullin til The Independent.

Og løsningen på problemet er overraskende enkel.

Alt, du skal gøre, er at skrive en detaljeret liste over ting, du skal gøre den næste dag, og så vil dit hoved blive mere roligt.

– Vi lever i en verden, hvor vi er logget på 24 timer i døgnet, syv dage om ugen, og opgavelisterne ser ud til at vokse sig større hver eneste time.

– De fleste mennesker går bare igennem disse lister i deres hoveder, men vi ønskede at undersøge, om det at skrive opgaverne ned kunne gøre det lettere at give slip og dermed også falde i søvn, siger Michael K. Scullin.

Denne artikel blev oprindelig bragt på KK.no.